I forbindelse med at Interfoto flyttet til Skøyen i 2013, hadde Foto.no en artikkel om dem, der vi omtalte dem som Norges kamerakonge, og Interfoto har vært det i en mannsalder. Men i en bransje som krymper trenger man volumer for å overleve, og det er det vi i dag ser resultatet av.
Når Foto.no nå kjøper alle aksjene i butikken Interfoto, distributøren Bresson og verkstedet FotoCare, er det nettopp fordi vi trenger volumene for å få det til å gå rundt. Det er et dristig steg for lille Foto.no, men vi tror vi kan bringe noe positivt til kundene, både med ny inspirasjon, bedre vareutvalg og, ikke minst, enda høyere kompetanse i alle ledd.
Hvis vi ser tilbake 3-4 år, før vi startet opp butikk, var Foto.no et nettsted som slet økonomisk og tapte penger år for år. Jeg spurte en av gründerne i Foto.no, David A. Bruun-Lie om hva han hadde sagt hvis noen fortalte ham den gangen at om 3 år skal Foto.no kjøpe Interfoto.
David svarte at det var ganske så utenkelig. «Interfoto har jo vært en bastion siden jeg begynte med fotografering, så det at det lille selskapet jeg var med å starte nå skal være eier av Interfoto er en ganske stor endring. Hva skal man si …» og poengterer at det er med stor glede og dyp respekt han nå sitter som medeier av en slik bauta i norsk fotobransje.
Fabian Falch-Larsen, en av de andre som var med å starte Foto.no den gangen i 1996 sier at dette er svært spennende, men noe sånt har ligget i kortene en stund. - Bransjen har skrumpet inn og ting blir styrt lenger og lenger vekk fra. Noen må ta styringen.
Lokomotiv og gründer, Roar Sandvik sier at det har vært en utrolig reise disse to årene siden vi startet butikk, men konkurransen er hard og høyt omsetningsvolum er avgjørende for å klare seg.
-Med dagens oppkjøp sikrer vi oss den posisjonen vi trenger for å kunne utvikle oss videre med både de prosjektene vi ønsker, aktiviteter for kunder og ikke minst et vareutvalg som bør tilfredsstille de fleste behov innen foto, video og lyd, enten du bruker mobiltelefonen til å fotografere familien, eller du lager videoproduksjoner med budsjetter på flere millioner kroner.
Interfoto ble etablert i 1966 og startet som leverandør av Nikon-utstyr. I 2007 kjøpte de opp Leica-distributøren Lars Farnes As og selskapet skiftet senere navn til Bresson. Interfoto eier også norges største fotoverksted, FotoCare, som gjør garantireparasjoner på utstyr fra Canon, Nikon, Hasselblad, Profoto, Elinchrom m.fl. Alle disse tre selskapene følger med på oppkjøpet. Den eneste delen av Interfoto som ikke kjøpes opp er FotoWare, som utvikler programvaren Fotostation.
Interfotos administrerende direktør og styreleder, Egil B. Rosensverd, har 36 års fartstid i selskapet og er en av selskapenes største aksjonærer.
«Interfoto fylte 53 år i januar av en grunn», forteller han. «Vi har tilpasset og utviklet virksomheten til å bli landets viktigste pro-forhandler og Norges største kameraverksted. Det er primært takket være en fantastisk gjeng medarbeidere som har medvirket til at kompetanse og fagkunnskap er selskapets styrke og personlighet. Interfoto har alltid levert - og bygget seg opp til en av de mest solide selskaper i landet.»
«I et marked som er i rask endring, med stor avskalling, har vi søkt en partner som ligner på oss, som har en innovativ virksomhet og ambisjoner. Kort fortalt vår hardeste konkurrent. Det var derfor helt naturlig å innlede samtaler med Foto.no og Roar Sandvik om å utnytte hverandres fordeler og utfyllende egenskaper for å skape et nytt maktsentrum i fotobransjen, som i enda større grad ville bli omfavnet av fotoentusiastene og de profesjonelle. Simpelthen slå kreftene sammen for å tilby noe enda bedre som ville kunne brukes på innovasjon og kundeopplevelse, framfor hard konkurranse. Kundene våre krever det samme. Gode priser og personlig kompetent service og oppfølging. Det krever store ressurser og høyt volum.» forklarer Rosensverd, og fortsetter «Det ble fort klart at dette sammenfalt med Sandviks ideer og planer. Vi har kjent hverandre i nær 30 år, så prosessen gikk fort og smidig.»
«Det er naturlig for meg personlig å overlate dette arbeidet til den overtakende part og tre tilbake for å dyrke min lidenskap for fotografi, reise og familie etter 47 år i bransjen med overbevisning om at dette er det rette for Interfotos medarbeidere og utvikling i årene som kommer», avslutter Rosensverd.
Interfotos butikk på Skøyen består, og det samme gjør Foto.nos butikk i Bjørvika, så alle kundene vil finne butikken sin på samme sted og med de samme medarbeiderne også framover. Men oppkjøpet vil bedre vareutvalget, og flere folk betyr høyere kompetanse som kan spres i organisasjonen til glede og nytte for alle, både ansatte og kundene.
Interfoto har alltid hatt høy statur hos profesjonelle fotografer, mens Foto.no har bygget opp en solid videoavdeling for proffene, dette er satsningsområder som vil fortsette, og Foto.no skal også i framtiden sikre ta de som lever av foto og video vil ha en trygg havn med kompetanse, vareutvalg og løsningsforslag.
-Begge selskaper består av lidenskapelige fotoentusiaster som brenner for det vi driver med og som har et ønske om å spre denne lidenskapen til andre. Derfor passer disse selskapene så godt sammen, sier Sandvik.
Når vi stiller Roar klisje-spørsmålet «Hva føler du på en dag som dette», svarer han, uvanlig ydmykt, at «Allerede da jeg startet i fotobransjen i 1985 hadde jeg innerst inne en drøm om å en dag eie Interfoto. Dette er ikke bare min drøm som går i oppfyllelse, men en viktig dag for fotobransjen i Norge».
Når Foto.no nå kjøper alle aksjene i butikken Interfoto, distributøren Bresson og verkstedet FotoCare, er det nettopp fordi vi trenger volumene for å få det til å gå rundt. Det er et dristig steg for lille Foto.no, men vi tror vi kan bringe noe positivt til kundene, både med ny inspirasjon, bedre vareutvalg og, ikke minst, enda høyere kompetanse i alle ledd.
Hvis vi ser tilbake 3-4 år, før vi startet opp butikk, var Foto.no et nettsted som slet økonomisk og tapte penger år for år. Jeg spurte en av gründerne i Foto.no, David A. Bruun-Lie om hva han hadde sagt hvis noen fortalte ham den gangen at om 3 år skal Foto.no kjøpe Interfoto.
David svarte at det var ganske så utenkelig. «Interfoto har jo vært en bastion siden jeg begynte med fotografering, så det at det lille selskapet jeg var med å starte nå skal være eier av Interfoto er en ganske stor endring. Hva skal man si …» og poengterer at det er med stor glede og dyp respekt han nå sitter som medeier av en slik bauta i norsk fotobransje.
Fabian Falch-Larsen, en av de andre som var med å starte Foto.no den gangen i 1996 sier at dette er svært spennende, men noe sånt har ligget i kortene en stund. - Bransjen har skrumpet inn og ting blir styrt lenger og lenger vekk fra. Noen må ta styringen.
Lokomotiv og gründer, Roar Sandvik sier at det har vært en utrolig reise disse to årene siden vi startet butikk, men konkurransen er hard og høyt omsetningsvolum er avgjørende for å klare seg.
-Med dagens oppkjøp sikrer vi oss den posisjonen vi trenger for å kunne utvikle oss videre med både de prosjektene vi ønsker, aktiviteter for kunder og ikke minst et vareutvalg som bør tilfredsstille de fleste behov innen foto, video og lyd, enten du bruker mobiltelefonen til å fotografere familien, eller du lager videoproduksjoner med budsjetter på flere millioner kroner.
Interfoto ble etablert i 1966 og startet som leverandør av Nikon-utstyr. I 2007 kjøpte de opp Leica-distributøren Lars Farnes As og selskapet skiftet senere navn til Bresson. Interfoto eier også norges største fotoverksted, FotoCare, som gjør garantireparasjoner på utstyr fra Canon, Nikon, Hasselblad, Profoto, Elinchrom m.fl. Alle disse tre selskapene følger med på oppkjøpet. Den eneste delen av Interfoto som ikke kjøpes opp er FotoWare, som utvikler programvaren Fotostation.
Interfotos administrerende direktør og styreleder, Egil B. Rosensverd, har 36 års fartstid i selskapet og er en av selskapenes største aksjonærer.
«Interfoto fylte 53 år i januar av en grunn», forteller han. «Vi har tilpasset og utviklet virksomheten til å bli landets viktigste pro-forhandler og Norges største kameraverksted. Det er primært takket være en fantastisk gjeng medarbeidere som har medvirket til at kompetanse og fagkunnskap er selskapets styrke og personlighet. Interfoto har alltid levert - og bygget seg opp til en av de mest solide selskaper i landet.»
«I et marked som er i rask endring, med stor avskalling, har vi søkt en partner som ligner på oss, som har en innovativ virksomhet og ambisjoner. Kort fortalt vår hardeste konkurrent. Det var derfor helt naturlig å innlede samtaler med Foto.no og Roar Sandvik om å utnytte hverandres fordeler og utfyllende egenskaper for å skape et nytt maktsentrum i fotobransjen, som i enda større grad ville bli omfavnet av fotoentusiastene og de profesjonelle. Simpelthen slå kreftene sammen for å tilby noe enda bedre som ville kunne brukes på innovasjon og kundeopplevelse, framfor hard konkurranse. Kundene våre krever det samme. Gode priser og personlig kompetent service og oppfølging. Det krever store ressurser og høyt volum.» forklarer Rosensverd, og fortsetter «Det ble fort klart at dette sammenfalt med Sandviks ideer og planer. Vi har kjent hverandre i nær 30 år, så prosessen gikk fort og smidig.»
«Det er naturlig for meg personlig å overlate dette arbeidet til den overtakende part og tre tilbake for å dyrke min lidenskap for fotografi, reise og familie etter 47 år i bransjen med overbevisning om at dette er det rette for Interfotos medarbeidere og utvikling i årene som kommer», avslutter Rosensverd.
Interfotos butikk på Skøyen består, og det samme gjør Foto.nos butikk i Bjørvika, så alle kundene vil finne butikken sin på samme sted og med de samme medarbeiderne også framover. Men oppkjøpet vil bedre vareutvalget, og flere folk betyr høyere kompetanse som kan spres i organisasjonen til glede og nytte for alle, både ansatte og kundene.
Interfoto har alltid hatt høy statur hos profesjonelle fotografer, mens Foto.no har bygget opp en solid videoavdeling for proffene, dette er satsningsområder som vil fortsette, og Foto.no skal også i framtiden sikre ta de som lever av foto og video vil ha en trygg havn med kompetanse, vareutvalg og løsningsforslag.
-Begge selskaper består av lidenskapelige fotoentusiaster som brenner for det vi driver med og som har et ønske om å spre denne lidenskapen til andre. Derfor passer disse selskapene så godt sammen, sier Sandvik.
Når vi stiller Roar klisje-spørsmålet «Hva føler du på en dag som dette», svarer han, uvanlig ydmykt, at «Allerede da jeg startet i fotobransjen i 1985 hadde jeg innerst inne en drøm om å en dag eie Interfoto. Dette er ikke bare min drøm som går i oppfyllelse, men en viktig dag for fotobransjen i Norge».
Detta må je vise åt far min.
Ellers kom jeg over islandske Rafn Sigurbjörnsson for et par uker siden, og har bestemt meg for å bli Mjøslandets versjon av Sigurbjörnsson. Nå gjelder det å fange de siste rester av våre forfedres gullalder på kamerasensoren, før vår juggelalder legger seg som et klamt teppe selv over den mest bortgjemte gutua på Toten.
Det spørs om det kommer noen fotobutikk i ditt nærområde.
Som halv totning synes jeg naturligvis at det er en skam, men marginene i denne bransjen er så presset at man må ha en relativt høy omsetning for at det skal gå rundt, og man må ha så mye på lager at man kan levere raskere enn nettbutikkene. Den kombinasjonen er veldig vanskelig utenfor de store byene.
Japan Photo kan klare det bedre enn mange, fordi de hovedsaklig tjener pengene sine på bildeproduksjon. For butikker som lever av å selge utstyr, er det i praksis umulig, dessverre.
Men det er jo noen som klarer det. Det finnes små fotobutikker på mindre steder, men kanskje ikke så små som Lena og Skreia.
Jeg beklager at jeg ikke har kunnet være så tilstede som jeg ønsker. Ambisjonen er at mye av det jeg har måttet gjøre utenom redaktørgjerningen nå kan tas av andre, siden vi får en mye større stab. Det bør kunne frigjøre tid.
Jeg vet jeg ha sagt det før, så inntil det faktisk skjer, vil jeg ikke love noe, men det er i det minste ambisjonen :-)