Johs Bøe kom slentrende inn i butikken, og etter at han hadde fått seg en kopp kaffe, satte vi oss ned i sofakroken for en prat.
I likhet med de fleste fotografer i Norge, livnærer også Johs seg av oppdrag for næringslivet, men vil gjerne gjøre egne prosjekter ved siden av.
-Jeg er heldig som har hatt noen faste, store kunder, som har holdt meg i live. De har gjort at jeg har kunnet drive med egne prosjekter ved siden av.
Starten
Vi er selvfølgelig nysgjerrige på hvordan det hele startet, og hvordan en ung nordmann får jobb som assistenten til en verdensberømt fotograf.
Johs forteller at han begynte i mørkerommet allerede som 13-14-åring, og alltid har hatt to interesser i livet; foto og musikk. Det tok lang tid før han bestemte seg for å satse på fotograferingen framfor musikken.
-Jeg hadde middag med David Rosenberg, som hadde vært assistenten til Irving Penn. Han kunne fortelle at Penn var ute etter en ny trainee. Penn var litt spesielt opptatt av Skandinavia, siden han hadde svensk kone. Så jeg begynte å skrive til ham – dette var i 1980, så det var ikke så mye epost. Etter en tid fikk jeg et telegram fra Penn der han ba meg møte ham på landstedet hans i Uddevalla. Jeg var nervøs, og hadde ikke sovet hele natten før møtet. Da jeg kom fram etter en lang togtur fikk jeg en kopp te og fem kjeks og vi gikk gjennom bildene mine der. Noen måneder senere fikk jeg et nytt telegram med informasjon om at jeg kunne møte opp på jobb i New York.
Men Johs var fotograf allerede før han ble assistenten til en kjendis. Det første året det ble åpnet for fotografier på Høstutstillingen, i 1979, ble han antatt, 21 år gammel, og måtte være parat i tilfelle Kong Olav hadde spørsmål til verket hans.
Under oppholdet i New York brukte han også en del tid på å tegne, og ble inspirert av nyekspresjonismen. Da han kom hjem igjen i 1983, ble han igjen antatt til Høstutstillingen, denne gangen med en tegning.
Han begynte å jobbe sammen med Tone Skårdal Tobiasson, daværende redaktør i Det Nye, og designeren Pippip Ferner. Han fotograferte også mye for Natt og Dag, og innrømmer i dag at det var noe av det morsomste han har gjort. «Ting skulle være rufsete og vi fikk veldig frie tøyler» forteller han.
Egne kunstprosjekter
En tid har Johs Bøe jobbet med et prosjekt som til nå har hett «Hildring», men som han sier skal få nytt navn. Det er en studie i de vakre områdene av bildet som er ute av fokus, og består av en serie bilder der alt er ute av fokus på en estetisk vakker måte.
-Alle fotografer er opptatt av øyeblikket og fanger det som skjer. Men samtidig er øyeblikket i ferd med å forsvinne. Disse bildene kan ses på som øyeblikket som holder på å forsvinne, både fra minnet og fra verden.
-Dette er et prosjekt jeg har holdt på med siden 90-tallet. Det er ren fotografi og ren optikk, uten behov for nevneverdig etterbehandling. Jeg har vært veldig nøye med å følge min egen plan, selv om jeg har fått et par vellykkete bilder når jeg ikke har gjort det. Det er viktig for meg at bildene er tidløse – uten tidsmarkører og ikke umiddelbart identifiserbart. Bildene skal også utstråle ro og stillhet.
Johs lager seg først bilder i hodet, og jobber til han har fanget det. Det har medført lange arbeidsdager, ofte på krevende steder som bassengkanten i Spania og tilsvarende.
På spørsmål om han ikke av og til går tom for ideer og heller ville jobbet med noe vanlig, lyser han opp og forteller at det aldri skjer. -Jeg har til enhver tid 7-8 prosjekter på blokka som jeg kan tenke meg å gjøre framover, sier han og trekker fram prosjektet «Promises» som han jobber med nå.
Når undertegnede påpeker at det likner på sammenkrøllet papir svarer han med et smil at det ér sammenkrøllet papir. Med tittelen på prosjektet i bakhodet kan man fort tolke inn en del i dette, og med litt humor ser vi mange brutte løfter.
Vi har hatt en svært hyggelig samtale. Johs er en jovial og blid person som elsker å snakke om det han driver med. Derfor skal vi prøve å få ham til å holde foredrag for oss live i løpet av høsten, så vi kan få enda mer utav ham, og han kan få snakke enda mer om det han er opptatt av.
Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
I likhet med de fleste fotografer i Norge, livnærer også Johs seg av oppdrag for næringslivet, men vil gjerne gjøre egne prosjekter ved siden av.
-Jeg er heldig som har hatt noen faste, store kunder, som har holdt meg i live. De har gjort at jeg har kunnet drive med egne prosjekter ved siden av.
Starten
Vi er selvfølgelig nysgjerrige på hvordan det hele startet, og hvordan en ung nordmann får jobb som assistenten til en verdensberømt fotograf.
Johs forteller at han begynte i mørkerommet allerede som 13-14-åring, og alltid har hatt to interesser i livet; foto og musikk. Det tok lang tid før han bestemte seg for å satse på fotograferingen framfor musikken.
-Jeg hadde middag med David Rosenberg, som hadde vært assistenten til Irving Penn. Han kunne fortelle at Penn var ute etter en ny trainee. Penn var litt spesielt opptatt av Skandinavia, siden han hadde svensk kone. Så jeg begynte å skrive til ham – dette var i 1980, så det var ikke så mye epost. Etter en tid fikk jeg et telegram fra Penn der han ba meg møte ham på landstedet hans i Uddevalla. Jeg var nervøs, og hadde ikke sovet hele natten før møtet. Da jeg kom fram etter en lang togtur fikk jeg en kopp te og fem kjeks og vi gikk gjennom bildene mine der. Noen måneder senere fikk jeg et nytt telegram med informasjon om at jeg kunne møte opp på jobb i New York.
Men Johs var fotograf allerede før han ble assistenten til en kjendis. Det første året det ble åpnet for fotografier på Høstutstillingen, i 1979, ble han antatt, 21 år gammel, og måtte være parat i tilfelle Kong Olav hadde spørsmål til verket hans.
Under oppholdet i New York brukte han også en del tid på å tegne, og ble inspirert av nyekspresjonismen. Da han kom hjem igjen i 1983, ble han igjen antatt til Høstutstillingen, denne gangen med en tegning.
Han begynte å jobbe sammen med Tone Skårdal Tobiasson, daværende redaktør i Det Nye, og designeren Pippip Ferner. Han fotograferte også mye for Natt og Dag, og innrømmer i dag at det var noe av det morsomste han har gjort. «Ting skulle være rufsete og vi fikk veldig frie tøyler» forteller han.
Egne kunstprosjekter
En tid har Johs Bøe jobbet med et prosjekt som til nå har hett «Hildring», men som han sier skal få nytt navn. Det er en studie i de vakre områdene av bildet som er ute av fokus, og består av en serie bilder der alt er ute av fokus på en estetisk vakker måte.
-Alle fotografer er opptatt av øyeblikket og fanger det som skjer. Men samtidig er øyeblikket i ferd med å forsvinne. Disse bildene kan ses på som øyeblikket som holder på å forsvinne, både fra minnet og fra verden.
-Dette er et prosjekt jeg har holdt på med siden 90-tallet. Det er ren fotografi og ren optikk, uten behov for nevneverdig etterbehandling. Jeg har vært veldig nøye med å følge min egen plan, selv om jeg har fått et par vellykkete bilder når jeg ikke har gjort det. Det er viktig for meg at bildene er tidløse – uten tidsmarkører og ikke umiddelbart identifiserbart. Bildene skal også utstråle ro og stillhet.
Johs lager seg først bilder i hodet, og jobber til han har fanget det. Det har medført lange arbeidsdager, ofte på krevende steder som bassengkanten i Spania og tilsvarende.
På spørsmål om han ikke av og til går tom for ideer og heller ville jobbet med noe vanlig, lyser han opp og forteller at det aldri skjer. -Jeg har til enhver tid 7-8 prosjekter på blokka som jeg kan tenke meg å gjøre framover, sier han og trekker fram prosjektet «Promises» som han jobber med nå.
Når undertegnede påpeker at det likner på sammenkrøllet papir svarer han med et smil at det ér sammenkrøllet papir. Med tittelen på prosjektet i bakhodet kan man fort tolke inn en del i dette, og med litt humor ser vi mange brutte løfter.
Vi har hatt en svært hyggelig samtale. Johs er en jovial og blid person som elsker å snakke om det han driver med. Derfor skal vi prøve å få ham til å holde foredrag for oss live i løpet av høsten, så vi kan få enda mer utav ham, og han kan få snakke enda mer om det han er opptatt av.
Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
Johs. Bøe hos Foto.no
Foto: Erik Faarlund
Foto: Johs. Bøe
Fra serien Resident, NY 1982
Sittende
Foto: Johs Bøe
Et flyktig øyeblikk i ferd med å forsvinne fram minnet og verden.
Promise #7
Foto: Johs. Bøe