Foto.no ble invitert til forhåndsvisning av «On Hope», avgangsutstillingen til elevene ved Bilder Nordic School of Photography. Det var mange spennende bidrag der, men særlig ett skilte seg ut fra mengden, kanskje særlig med tanke på lys og estetikk. Vi fant derfor ut at vi måtte ta en prat med fotografen, Marte Nybakken, om disse bildene.
Sculptures of Society
Bildene til Marte er enkle og rene i formen, men med mye mening og symbolikk. En person «sammenkrøllet» på en pidestall i et mørkt rom. Lyset er det som virkelig gjør bildet, med en nydelig satt blanding av kunstlys og naturlig lys.
-Jeg jobbet bare med én kunstig lyskilde, sier Nybakken, en enkel speedlite med en striplight på. I tillegg kommer det naturlig lys ovenfra. Jeg jobbet lenge for å finne det rette stedet å ta bildet. Jeg kontaktet sikkert 40 steder og spurte om jeg kunne få adgang for å ta noen bilder. Det er ikke så lett å få til under en pandemi. Jeg fikk 39 avslag, men det stedet jeg ønsket meg aller mest, Sentralen i Oslo, sa til slutt ja, etter litt hjelp fra Monica Borg Fure i Talent Norge. På Sentralen er det et glasstak som ga meg det lyset jeg ønsket. Det tok 5 måneder fra jeg begynte å jobbe med prosjektet, til bildene var tatt. Jeg har konvertert bildene til svart-hvitt og justert litt på kurvene for lys og skygge. Ellers er bildene slik de kom ut av kameraet.
Her er det mye klassisk stil. Det kunne vært en antikk skulptur, men da ville man mistet noe viktig i budskapet her.
-Jeg ønsker å sette fokus på manipulering av bilder i motebransjen og det helt urealistiske kroppsidealet som møter unge mennesker gjennom slike bilder, forteller hun engasjert. Jeg ønsker ikke å være en del av en bransje som viser fram kroppsidealer som er regelrett falske, og umulige å oppnå, og jeg nekter å ta oppdrag der det det kreves retusjering av kropper for å få dem «perfekte». For meg er det en «hard limit», og jeg har sagt nei til oppdrag på grunn av det prinsippet.
Når jeg sier at de forknytte kroppene bygger opp under kroppspress-budskapet, får jeg umiddelbart responsen «Yes! Du skjønte det – jeg blir nesten rørt når noen forstår budskapet i bildene mine»
Bakgrunn
-Jeg har bakgrunn som ballettdanser, men med litt for stor innsats, sa kroppen til slutt stopp, og jeg måtte finne på noen annet å gjøre.
Jeg har tatt bilder hele mitt liv, som en hobby. Både far og farfar drev med foto og film, så det har alltid vært en naturlig måte for meg å uttrykke meg på. Det har aldri tidligere vært noen annet en hobby for meg, men hva kan være bedre enn å forsøke å gjøre hobbyen til en levevei?
Hva nå?
Nybakken kan fortelle at hun allerede samtaler med Galleri Vinkelen i Fetsund om utstilling til høsten, og med dårlig skjult stolthet kan hun også avsløre at hun har kommet inn på School of Visual Arts i New York. Dette er en av de mest anerkjente fotoskolene i verden, og Marte har fått utsatt oppstart med et år, både for å slippe å starte opp under en pandemi, og for å kunne prøve å skaffe til veie noen av de bortimot 1 million kronene hun trenger til skolepenger.
På spørsmål om hvordan hun kan forsvare en så dyr utdannelse for å bli noe så usikkert som fotograf, er det tydelig at hun har tenkt nøye gjennom dette, og svarer at hvis man ønsker å jobbe internasjonalt, må man komme seg ut. En slik skole gir deg kontakter som du trenger for å komme deg opp og fram. Det finnes også en god del stipender og legater å søke på, så det blir ikke helt uoverkommelig for meg personlig.
Hva ønsker du å gjøre som fotograf?
-Det er to ting jeg ønsker å jobbe med i framtida. Det ene er å fortsette og utvikle kunstarbeidet, og den typen klassiske kunstbilder – som jeg synes er supergøy å få gjøre innenfor egne rammer, uten at noen dikterer. Det andre er å jobbe med motefotografering. Men motebransjen er så syk, med så mye kroppspress, operasjoner og retusjering. Jeg har et ønske om å jobbe i motebransjen, men ikke slik den er i dag. Jeg vil forandre verden!
-Det burde være forbudt å retusjere modellene på motebilder på samme måte som det er forbudt å retusjere dokumentarfoto. Det er ingen grunn til at det ikke skal være like strenge regler, erklærer Nybakken.
Hva er neste prosjekt?
-Jeg har alltid 100 ideer i hodet. Noe av problemet er at de ofte er for store. Jeg har ikke 10 mill og 100 mennesker som jobber for meg. Utfordringen er å nedskalere det. Nå skal jeg først bli ferdig med Sculptures of society, så kaster jeg meg ut i nytt prosjekt med hodet først. Jeg har bare meg selv å bevise noe for, og kan gjøre det på mine betingelser og i tråd med mine verdier.
Hvordan tenker du kommersielt?
-Det er ikke alt som skal selges. I dette prosjektet tenkte jeg ikke slik i det hele tatt. Jeg blir omtalt som en klassisk fotograf og opptatt av ren klassisk estetikk og rene linjer. Det blir lite kule og hippe ting av sånt. Det trenger ikke å være så edgy. Til gjengjeld vil mange synes at bildene er pene å se på.
Er det vanskelig å tenke nytt når du tar klassiske bilder?
-Alt er fotografert før. Det vi gjør er kun å lage varianter inspirert av andres tidligere arbeid. Jeg tar min livserfaring og gjør noe nytt med det. Jeg skal ikke finne opp hjulet på nytt.
I dette prosjektet har jeg hentet inspirasjon til lyset fra filmen «Natt på museet» og motivet fra antikke greske statuer. Jeg ville gjenskape følelsen jeg satt med etter å ha sett filmen.
Vi snakket med Foto.nos «lysmester», Arild Bergseth, for å få en kommentar til lyset i bildene.
- Når jeg så bildene til Marte Nybakken slo det meg at dette var stilrene bilder med bevisst lyssetting. Lyssettingen gir en tredimensjonalitet ved at kroppen er lyssatt med blitslys og den lange lukkertiden får med det eksisterende lyset i rommet innover. Dette minner om den store motefotografen Horst P. Horst, sier Bergseth.
Vi tror Marte Nybakken absolutt har en framtid foran seg som fotograf. Hun viser et tydelig talent, og med den begrenset erfaringen hun har, klarer hun allerede å beherske både lys, linjer og symbolikk, uten at det blir klisjeer.
Vi gleder oss til høre (og se) mer fra henne.
Hvis du vil se flere av bildene til Marte Nybakken, ta en kikk på hjemmesiden hennes, eller følg Nybakkenfoto på Instagram.
Sculptures of Society
Bildene til Marte er enkle og rene i formen, men med mye mening og symbolikk. En person «sammenkrøllet» på en pidestall i et mørkt rom. Lyset er det som virkelig gjør bildet, med en nydelig satt blanding av kunstlys og naturlig lys.
-Jeg jobbet bare med én kunstig lyskilde, sier Nybakken, en enkel speedlite med en striplight på. I tillegg kommer det naturlig lys ovenfra. Jeg jobbet lenge for å finne det rette stedet å ta bildet. Jeg kontaktet sikkert 40 steder og spurte om jeg kunne få adgang for å ta noen bilder. Det er ikke så lett å få til under en pandemi. Jeg fikk 39 avslag, men det stedet jeg ønsket meg aller mest, Sentralen i Oslo, sa til slutt ja, etter litt hjelp fra Monica Borg Fure i Talent Norge. På Sentralen er det et glasstak som ga meg det lyset jeg ønsket. Det tok 5 måneder fra jeg begynte å jobbe med prosjektet, til bildene var tatt. Jeg har konvertert bildene til svart-hvitt og justert litt på kurvene for lys og skygge. Ellers er bildene slik de kom ut av kameraet.
Her er det mye klassisk stil. Det kunne vært en antikk skulptur, men da ville man mistet noe viktig i budskapet her.
-Jeg ønsker å sette fokus på manipulering av bilder i motebransjen og det helt urealistiske kroppsidealet som møter unge mennesker gjennom slike bilder, forteller hun engasjert. Jeg ønsker ikke å være en del av en bransje som viser fram kroppsidealer som er regelrett falske, og umulige å oppnå, og jeg nekter å ta oppdrag der det det kreves retusjering av kropper for å få dem «perfekte». For meg er det en «hard limit», og jeg har sagt nei til oppdrag på grunn av det prinsippet.
Når jeg sier at de forknytte kroppene bygger opp under kroppspress-budskapet, får jeg umiddelbart responsen «Yes! Du skjønte det – jeg blir nesten rørt når noen forstår budskapet i bildene mine»
Bakgrunn
-Jeg har bakgrunn som ballettdanser, men med litt for stor innsats, sa kroppen til slutt stopp, og jeg måtte finne på noen annet å gjøre.
Jeg har tatt bilder hele mitt liv, som en hobby. Både far og farfar drev med foto og film, så det har alltid vært en naturlig måte for meg å uttrykke meg på. Det har aldri tidligere vært noen annet en hobby for meg, men hva kan være bedre enn å forsøke å gjøre hobbyen til en levevei?
Hva nå?
Nybakken kan fortelle at hun allerede samtaler med Galleri Vinkelen i Fetsund om utstilling til høsten, og med dårlig skjult stolthet kan hun også avsløre at hun har kommet inn på School of Visual Arts i New York. Dette er en av de mest anerkjente fotoskolene i verden, og Marte har fått utsatt oppstart med et år, både for å slippe å starte opp under en pandemi, og for å kunne prøve å skaffe til veie noen av de bortimot 1 million kronene hun trenger til skolepenger.
På spørsmål om hvordan hun kan forsvare en så dyr utdannelse for å bli noe så usikkert som fotograf, er det tydelig at hun har tenkt nøye gjennom dette, og svarer at hvis man ønsker å jobbe internasjonalt, må man komme seg ut. En slik skole gir deg kontakter som du trenger for å komme deg opp og fram. Det finnes også en god del stipender og legater å søke på, så det blir ikke helt uoverkommelig for meg personlig.
Hva ønsker du å gjøre som fotograf?
-Det er to ting jeg ønsker å jobbe med i framtida. Det ene er å fortsette og utvikle kunstarbeidet, og den typen klassiske kunstbilder – som jeg synes er supergøy å få gjøre innenfor egne rammer, uten at noen dikterer. Det andre er å jobbe med motefotografering. Men motebransjen er så syk, med så mye kroppspress, operasjoner og retusjering. Jeg har et ønske om å jobbe i motebransjen, men ikke slik den er i dag. Jeg vil forandre verden!
-Det burde være forbudt å retusjere modellene på motebilder på samme måte som det er forbudt å retusjere dokumentarfoto. Det er ingen grunn til at det ikke skal være like strenge regler, erklærer Nybakken.
Hva er neste prosjekt?
-Jeg har alltid 100 ideer i hodet. Noe av problemet er at de ofte er for store. Jeg har ikke 10 mill og 100 mennesker som jobber for meg. Utfordringen er å nedskalere det. Nå skal jeg først bli ferdig med Sculptures of society, så kaster jeg meg ut i nytt prosjekt med hodet først. Jeg har bare meg selv å bevise noe for, og kan gjøre det på mine betingelser og i tråd med mine verdier.
Hvordan tenker du kommersielt?
-Det er ikke alt som skal selges. I dette prosjektet tenkte jeg ikke slik i det hele tatt. Jeg blir omtalt som en klassisk fotograf og opptatt av ren klassisk estetikk og rene linjer. Det blir lite kule og hippe ting av sånt. Det trenger ikke å være så edgy. Til gjengjeld vil mange synes at bildene er pene å se på.
Er det vanskelig å tenke nytt når du tar klassiske bilder?
-Alt er fotografert før. Det vi gjør er kun å lage varianter inspirert av andres tidligere arbeid. Jeg tar min livserfaring og gjør noe nytt med det. Jeg skal ikke finne opp hjulet på nytt.
I dette prosjektet har jeg hentet inspirasjon til lyset fra filmen «Natt på museet» og motivet fra antikke greske statuer. Jeg ville gjenskape følelsen jeg satt med etter å ha sett filmen.
Vi snakket med Foto.nos «lysmester», Arild Bergseth, for å få en kommentar til lyset i bildene.
- Når jeg så bildene til Marte Nybakken slo det meg at dette var stilrene bilder med bevisst lyssetting. Lyssettingen gir en tredimensjonalitet ved at kroppen er lyssatt med blitslys og den lange lukkertiden får med det eksisterende lyset i rommet innover. Dette minner om den store motefotografen Horst P. Horst, sier Bergseth.
Vi tror Marte Nybakken absolutt har en framtid foran seg som fotograf. Hun viser et tydelig talent, og med den begrenset erfaringen hun har, klarer hun allerede å beherske både lys, linjer og symbolikk, uten at det blir klisjeer.
Vi gleder oss til høre (og se) mer fra henne.
Hvis du vil se flere av bildene til Marte Nybakken, ta en kikk på hjemmesiden hennes, eller følg Nybakkenfoto på Instagram.
Foto: Marte Marie Borud Nybakken
Fra prosjektet "Sculptures of Society"
Foto: Marte Marie Borud Nybakken
Fra prosjektet "Sculptures of Society"
Foto: Marte Marie Borud Nybakken
Fra prosjektet "Sculptures of Society"
Foto: Kristine Moholdt
Marte Marie Borud Nybakken