Chang kom med i Magnum i 1995, og har hele tiden jobbet med personlige og lange prosjekter. Ett av dem omhandler arrangerte ekteskap mellom vietnamesiske jenter fra landet og eldre menn fra Taiwan. Bildene ble utgitt i boken Double Happiness.
Hans interesse for Taiwan ligger mye at han selv er fra landet. Født der i 1961, reiste han til USA og ble værende der. Chang jobbet for flere aviser, blant andre The Seattle Times (1991-1993) og The Baltimore Sun (1994-1995).
Magnum-fotografen jobbet lenge med å dokumentere ulovlige immigranter i New Yorks Chinatown. i 1999 ble han tildelt W. Eugene Smith Fund for Humanistic Photography.
Hans fokus er ofte på fremmedgjøring og kontakten mellom mennesker. Til nettsiden viewfinder forklarer Chang hvorfor dette er en så stor del av hans arbeider:
- Mye av dette kommer av min egen bakgrunn som immigrant. Etter å ha tilbrakt veldig mye til i USA, rives jeg mellom og påvirkes av to kulturer, den amerikanske og kinesiske. Dette temaet ligger derfor nært mitt hjerte, og det må det gjøre, ellers kan jeg ikke fortsette mitt arbeide, sier Chang.
Fotografen forteller også om hvordan han ble med i Magnum:
- Flere av fotografene i byrået så mitt arbeide og mente jeg burde søke Magnum. Så jeg sendte inn en portfolio og ble tatt opp som nominert. Deretter måtte jeg tre - fire år senere sende inn en ny samling med bilder, og da ble jeg partner. Til slutt, to år senere, måtte jeg vise nok en portfolio, og da ble jeg tatt opp som fullverdig medlem, forteller han.
__________________________________________
Mer informasjon DOK08:
http://www.fotojournalisten.com
Hans interesse for Taiwan ligger mye at han selv er fra landet. Født der i 1961, reiste han til USA og ble værende der. Chang jobbet for flere aviser, blant andre The Seattle Times (1991-1993) og The Baltimore Sun (1994-1995).
Magnum-fotografen jobbet lenge med å dokumentere ulovlige immigranter i New Yorks Chinatown. i 1999 ble han tildelt W. Eugene Smith Fund for Humanistic Photography.
Hans fokus er ofte på fremmedgjøring og kontakten mellom mennesker. Til nettsiden viewfinder forklarer Chang hvorfor dette er en så stor del av hans arbeider:
- Mye av dette kommer av min egen bakgrunn som immigrant. Etter å ha tilbrakt veldig mye til i USA, rives jeg mellom og påvirkes av to kulturer, den amerikanske og kinesiske. Dette temaet ligger derfor nært mitt hjerte, og det må det gjøre, ellers kan jeg ikke fortsette mitt arbeide, sier Chang.
Fotografen forteller også om hvordan han ble med i Magnum:
- Flere av fotografene i byrået så mitt arbeide og mente jeg burde søke Magnum. Så jeg sendte inn en portfolio og ble tatt opp som nominert. Deretter måtte jeg tre - fire år senere sende inn en ny samling med bilder, og da ble jeg partner. Til slutt, to år senere, måtte jeg vise nok en portfolio, og da ble jeg tatt opp som fullverdig medlem, forteller han.
__________________________________________
Mer informasjon DOK08:
http://www.fotojournalisten.com
Chien-Chi Chang / Magnum / All Over Press Norge