Bendiksen fikk prisen under utdelingsgallaen på Oslo Kongress-senter. Prisen lyder på 75.000 kroner og deles ut av Norske Fagfotografers Fond.
Jonas Bendiksen er en fornyer av norske fototradisjoner, spesielt innen reportasje - selv om Bendiksen lett forserer de kunstige skillene mellom presse, reportasje og kunstfoto, sier juryforman Erik Fuglseth.
Bendiksen ser heller ikke ut til å bry seg om hverken merkelapper eller genre. Dette vises tydelig i hans store utstilling for Nobels Fredssenter der han med egne lydopptak og fantastiske bilder skapte en utrolig realisme med enkle virkemidler. Han rekonstruerte opplevelsene fra slumområder ved å la betrakteren tre inn i små rom kledd i tøyrester og strie, der han projiserte bilder på 4 vegger ledsaget av lyd og intervjuer.
Bendiksen er Norges eneste fotograf tilknyttet det prestisjetunge Magnum Photos, et kollektiv av kjente fotografer etablert i 1947. Arbeidet her har ført ham kloden rundt og resultert i oppsiktsvekkende artikler om bl.a. urbefolkningen i Canada.
Hans første store prosjekt ble dokumentert i boka Satelites fra 2006. Denne oppsummerte 7 års arbeid i tidligere Sovjetunionen. Her skildrer han livet til folk som strever med å finne sin nye identitet både ideologisk og historisk. Han tar for seg seks forskjellige steder, fra Transdniester ved Moldova i vest til helt øst i Birobidzahn. Boken gis ut på engelsk, fransk, italiensk og nederlandsk.
I 2008 utkommer bok nr.2: The places we live. Denne gang vil han dokumentere dagliglivet til mennesker som bor i slumområder tilknyttet storbyer. Han både fotograferer, gjør lydopptak og intervjuer familier i Kenya, India, Indonesia og Venezuela. Han flytter selv inn i slummen for å få et troverdig utgangspunkt for arbeidet.
Boken og den audiovisuelle installasjonen som bl.a. er vist på Nobel Fredsenteret gir oss en unik innsikt i en måte å leve på som fra vårt vestlige ståsted virker både farefullt og fornedrende. De fargerike bildene og beretningene viser imidlertid at mange av de samme mekanismer og hierarkier som preger vår hverdag er til stede også her. Glede, stolthet, generøsitet og fortvilelse preger de sterke skildringene av livet i slummen. Bendiksens tilnærming er langt fra sensasjonspreget. Det dagliglivet som har hovedrollen. Vi tror på det vi ser og her ligger hans styrke som formidler. Med reportasjefotografens tilnærming blir Bendiksens bilder historiefortelleringer uten medievennlige snikfotografering og frembæring av elendighet.
Både Satelites og The Places we live flommer over av bilder i beste National Geographic-tradisjon og svært passende fikk Bendiksen nettopp National Geographic magazine photography grant i 2008.
Samme år fikk han Telenors Kulturpris, Grenseløs Kommunikasjon. Tittelen kunne like gjerne beskrevet Bendiksens arbeidsmetode og tilnærming til fotografiet.
Det er med stor glede vi i juryen og Norske Fagfotografers Fond kan gratulere Jonas Bendiksen med Fotografiprisen 2009.
Prisvinneren stiller ut i Fotografiens Hus, Rådhusgaten 20, Oslo, fra 7. til 15. mars.
Kort om Fotografiprisen
Fotografiprisen ble innstiftet 1989 og utdeles av Norske Fagfotografers Fond (NFF). Prisen er på 75.000 kroner, og utdeles hvert annet år til en fotograf som "i særdeles grad har utmerket seg på en faglig og kreativ måte". Fotografiprisen utdeles for å stimulere seriøs bruk av fotografi, og er den største fotografiprisen i Norge tilsvarende Brage-prisen for forfattere. Vinneren skal ha en kombinasjon av høy faglig kvalitet og kreativitet.
Tidligere vinnere av Fotografiprisen er Morten Krogvold (1989), Knut Bry (1994), Dag Alveng (1997), Kjell Sten Tollefsen (1999), Agnete Brun (2001), Herdis Maria Siegert (2003), Tom Sandberg (2005), Per Maning (2007). I 2009 er det Jonas Bendiksen som mottar den ærefulle prisen.
Jonas Bendiksen er en fornyer av norske fototradisjoner, spesielt innen reportasje - selv om Bendiksen lett forserer de kunstige skillene mellom presse, reportasje og kunstfoto, sier juryforman Erik Fuglseth.
Bendiksen ser heller ikke ut til å bry seg om hverken merkelapper eller genre. Dette vises tydelig i hans store utstilling for Nobels Fredssenter der han med egne lydopptak og fantastiske bilder skapte en utrolig realisme med enkle virkemidler. Han rekonstruerte opplevelsene fra slumområder ved å la betrakteren tre inn i små rom kledd i tøyrester og strie, der han projiserte bilder på 4 vegger ledsaget av lyd og intervjuer.
Bendiksen er Norges eneste fotograf tilknyttet det prestisjetunge Magnum Photos, et kollektiv av kjente fotografer etablert i 1947. Arbeidet her har ført ham kloden rundt og resultert i oppsiktsvekkende artikler om bl.a. urbefolkningen i Canada.
Hans første store prosjekt ble dokumentert i boka Satelites fra 2006. Denne oppsummerte 7 års arbeid i tidligere Sovjetunionen. Her skildrer han livet til folk som strever med å finne sin nye identitet både ideologisk og historisk. Han tar for seg seks forskjellige steder, fra Transdniester ved Moldova i vest til helt øst i Birobidzahn. Boken gis ut på engelsk, fransk, italiensk og nederlandsk.
I 2008 utkommer bok nr.2: The places we live. Denne gang vil han dokumentere dagliglivet til mennesker som bor i slumområder tilknyttet storbyer. Han både fotograferer, gjør lydopptak og intervjuer familier i Kenya, India, Indonesia og Venezuela. Han flytter selv inn i slummen for å få et troverdig utgangspunkt for arbeidet.
Boken og den audiovisuelle installasjonen som bl.a. er vist på Nobel Fredsenteret gir oss en unik innsikt i en måte å leve på som fra vårt vestlige ståsted virker både farefullt og fornedrende. De fargerike bildene og beretningene viser imidlertid at mange av de samme mekanismer og hierarkier som preger vår hverdag er til stede også her. Glede, stolthet, generøsitet og fortvilelse preger de sterke skildringene av livet i slummen. Bendiksens tilnærming er langt fra sensasjonspreget. Det dagliglivet som har hovedrollen. Vi tror på det vi ser og her ligger hans styrke som formidler. Med reportasjefotografens tilnærming blir Bendiksens bilder historiefortelleringer uten medievennlige snikfotografering og frembæring av elendighet.
Både Satelites og The Places we live flommer over av bilder i beste National Geographic-tradisjon og svært passende fikk Bendiksen nettopp National Geographic magazine photography grant i 2008.
Samme år fikk han Telenors Kulturpris, Grenseløs Kommunikasjon. Tittelen kunne like gjerne beskrevet Bendiksens arbeidsmetode og tilnærming til fotografiet.
Det er med stor glede vi i juryen og Norske Fagfotografers Fond kan gratulere Jonas Bendiksen med Fotografiprisen 2009.
Prisvinneren stiller ut i Fotografiens Hus, Rådhusgaten 20, Oslo, fra 7. til 15. mars.
Kort om Fotografiprisen
Fotografiprisen ble innstiftet 1989 og utdeles av Norske Fagfotografers Fond (NFF). Prisen er på 75.000 kroner, og utdeles hvert annet år til en fotograf som "i særdeles grad har utmerket seg på en faglig og kreativ måte". Fotografiprisen utdeles for å stimulere seriøs bruk av fotografi, og er den største fotografiprisen i Norge tilsvarende Brage-prisen for forfattere. Vinneren skal ha en kombinasjon av høy faglig kvalitet og kreativitet.
Tidligere vinnere av Fotografiprisen er Morten Krogvold (1989), Knut Bry (1994), Dag Alveng (1997), Kjell Sten Tollefsen (1999), Agnete Brun (2001), Herdis Maria Siegert (2003), Tom Sandberg (2005), Per Maning (2007). I 2009 er det Jonas Bendiksen som mottar den ærefulle prisen.
Jonas Bendiksen
Frank Hesjedal
Jonas Bendiksen
Jonas Bendiksen
Jonas Bendiksen