1. Hvis dette er en modell for nybegynnere, hvorfor er det da så vanskelig å få oversikt over de komplekse mulighetene?
2. Hvis dette er en modell beregnet for viderekomne, hvorfor er da den optiske søkeren underprioritert mens kameraet har all verdens JPG-muligheter?
Noen klare svar har jeg ikke kommet opp med, men jeg må ærlig innrømme at jeg legger vekt på helt andre aspekter enn JPG-mulighetene i de kameraene jeg prøver. Denne "forsømmelsen" kan jeg forsvare fra flere ulike innfallsvinkler. Den enkleste forklaringen er at JPG-innstillingene er for kompliserte, den mer kompliserte begrunnelsen er at RAW er et overlegent filformat i forhold til JPG.
Den faktiske grunnen er at med RAW-fremkallere som Lightroom og Aperture er opptak til RAW like enkelt å forholde seg til som JPG hvis filene skal bearbeides på datamaskinen. I det følgende viser jeg at filkvaliteten i A550 antakelig er kameraets største fortrinn.
Når jeg får montert 85mm f/1,4 på A550 er det som kameraet forsvinner, søkerens underdimensjonerte størrelse er ikke like påfallende og jeg klarer å falle inn i den tilstanden jeg liker aller best: Objektivets snevre dybdeskarphet og søkerens lyshet klarer å skape noe som ligner en magisk følelse og jeg glemmer meg selv
Det er ganske rått å kunne jobbe med lukkerhastigheter ned mot 1/30s (sågar ned mot 1/15s) i samspill med f/1,4, en kombinasjon som gir fotografiske muligheter som hverken kan tilbys av Canon eller Nikon.
Jeg vil derfor dvele litt med de mulighetene dette objektivet gir (først og fremst på grunn av den ekstraordinære lysstyrken) gir kontra et ordinært f/3,5-5,6 zoom-objektiv.
Ved å blende ned to trinn til f/2,8 er det fremdeles god separasjon mellom nypene og greinene, men nå er detaljene i bakgrunnen i ferd med å bli tydeligere.
I tredje eksempel er objektivet blendet ned fire trinn til f/5,6, noe som tilsvarer "full åpning" på mange zoom-objektiver. Nå ser vi at dette motivet visuelt nærmest kollapser fordi bakgrunnen trer frem og greinene blir en aktiv del av det billedlige uttrykket. Resultatet fremstår som rotete, uten et visuelt tyngdepunkt.
Personlig synes jeg det er svært spennende å jakte på detaljer i omgivelsene nettopp ved å utnytte den snevre dybdeskarpheten et lyssterkt objektiv kan tilby. Derfor tar jeg med enda et eksempel for å studere et motiv som består av 6 glass oppstilt på rekke:
Det mange ikke er klar over er at forskjellen i opplevd dybdeskarphet mellom f/1,4 til f/2,8 er tydeligere enn forskjellen mellom f/2,8 og f/5,6. Dette er hovedgrunnen til at jeg ofte synes en lyssterk 85mm er et perfekt valg som objektiv nummer to hvis man i utgangspunktet kun har et 18-55mm kit-objektiv, men ønsker å utvidede de fotografiske mulighetene.
Og hvorfor tar jeg så disse betraktningene med i kapittelet "Filkvalitet" ? Jo, fordi jeg etter hvert har kommet til at innholdet i dette begrepet også bør omfatte de optiske mulighetene en gitt kamera+objektiv-kombo kan tilby.
85mm f/1,4 er et fantastisk objektiv som jeg herved vil anbefale alle Sony-brukere. Sammen med den innebygde bildestabiliseringen i Sonykameraet gir dette ekstraordinære fotografiske muligheter, spesielt i forhold til kameramerker som har valgt å plassere bildestabiliseringen kun i sine lyssvake zoom-objektiv.
Som det fremgår av det øverste eksempelet gir A550 bortimot like glatte filer som 5D når eksponeringen gjøres ekstra lys (+1,3EV eksponeringskompensasjon). Men når jeg undereksponerer (her eksemplifisert nederst med en -1,3EV kompensering) ser vi at 5D-opptaket fremdeles er glatt og fint mens A550 får tendenser til korning og innslag av fargestøy. Jeg synes likevel A550 har en flott filkvalitet, opptaksformatet tatt i betraktning.
Men hvis man gir A550 nok lys og sørger for å plassere histogrammet godt til høyre (ved å kompensere +1,3EV) er kvaliteten selv på ISO3200 forbausende god og fullt ut brukbar.
Etter min vurdering er det filkvaliteten på høye ISO-verdier som overrasker mest positivt med dette kameraet. Sammen med den innebygde billedstabilisatoren og fortrinnsvis lyssterk optikk gir dermed A550 muligheter for flotte resultater, også i lite lys.