Fordi 24x26mm-formatet har et mer enn dobbelt så stort bildebrikkeareal (og derfor klarer å fange vesentlig mer lys enn 15x23mm-formatet) var et av de store salgsargumentene den fantastiske filkvaliteten, spesielt på høy ISO. Den andre vesentlige forbedringen i forhold til D2-serien var selvsagt økningen av størrelsen til søkerbildet, og den tredje var at endelig fungerte vidvinkelobjektivene som vidvinkler igjen.
Etter å ha vært i skyggen av Canon 1Ds II og Canon 5D mk I, begge 24x36mm-formatmodeller, kom Nikon med D3 igjen på alles lepper. Ikke minst var muligheten til å bruke ISO6400 og få akseptable bilder imponerende. Denne fleksibiliteten gjorde at Nikon plutselig var i forkant av utviklingen.
D3s har et integrert vertikalgrep, og denne kameratypen omtales ofte som "proffmodell". Det gjenspeiles også i prisen, som er nærmere 35.000,-. Det er en høy kostnad, spesielt for en privat lommebok, men gir tilgang til et svært anvendelig redskap for den som trenger et fleksibelt kamera.
Bildebrikken i D3s er nyutviklet av Nikon spesielt for dette kameraet. Ulikt D3x, Sony A900 , Canon 5D II og Canon 1Ds III (som alle har mer enn 20Mp) har Nikon valgt å beholde en (i denne sammenheng) beskjeden oppløsning på rundt 12Mp. Det er ganske åpenbart at fravær av støy og ekstraordinære lavlysegenskaper har stått i høysetet. Dette er gjort ved å optimalisere utformingen av hver enkelt pikselsensor sin evne til å fange lys. Samtidig gjør den relativt sedate oppløsningen at hver enkelt pikselsensor er størst mulig. Og D3s imponerer og leverer filer som er ekstraordinært innholdsrike, noe jeg skal komme nærmere inn på i kapittelet "Filkvalitet".
Laveste kalibrerte følsomhet er ISO200 og den kan utvides til ISO100 (L-1), men da med et redusert dynamisk spenn, noe som egentlig gjør at den innstillingen er uten praktisk anvendelighet. Det som er vesentlig mer interessant er at den høyeste kalibrerte følsomheten er utvidet med ett trinn til ISO12800, og den kan ekspanderes helt opp til H3 (tilsvarende ISO102.400). Fotografering handler om mer enn maksimal oppløsning og med D3s viser Nikon at det (nesten) er mulig å ta bilder i mørket. Og selv om Canon 1D IV på papiret forsøker å ta opp konkurransen, er fremdeles D3s, ett og et halvt år etter at det kom, ledende når det gjelder lavlysegenskaper.
D3s er bygget for fart og har også samme imponerende, nærmest filmaktige opptakshastigheten som D3. Den interne bufferen er imidlertid doblet i kapasitet. Dermed kan seriene være lengre før bufferen er full. D3s klarer faktisk opp i mot 40 RAW-opptak med en hastighet på 9 bps før det må trekke pusten.
D3s har også noe Nikon kaller Scene Recognition System. Dette betyr at lysmåleren forholder seg til en innebygget bildedatabase. Systemet baserer seg på lysmåling i RGB og er utviklet for å sikre best mulig eksponering og mest mulig nøyaktig hvitbalanse i så mange ulike situasjoner som mulig.
Kameraet har samme 3" LCD-skjerm med 921.000 piksler som D3, men nå er LCD-skjermen individuelt kalibrert på fabrikken for enda mer nøyaktig fargegjengivelse.
Nikon har nå bygget inn det de kaller D-Movie Mode og videofilene lagres i Motion JPG AVI-format.
Man kan velge om ISO skal stilles manuelt eller om ISO skal styres av kameraet. Med auto-ISO kan velge mellom to ulike ISO-områder. Normalt justeres følsomheten automatisk mellom ISO200 og ISO12800. I tillegg kan man velge High-Sensitivity Movie Mode, da justeres følsomhet mellom ISO6400 og ISO102.400 for filming i spesielt mørke omgivelser.
Kameraet har en innebygget monomikrofon. Med den er det mulig å ta opp egne kommentarer om opptakssted, navn på dem som er med på bildet etc.. Dette kan for enkelet være en svært pratisk mulighet. I tillegg har kameraet inngang for ekstern stereomikrofon. Det er mulig å stille lydnivået ved filming enten av, valg mellom fire ulike sensitivitetsnivåer eller Auto Gain.
D3s kan ta opp 24 bps i HD-kvalitet (720x1280p). Den kontrastbaserte autofokusen fungerer mens man filmer. Man har også mulighet for manuelt å spesifisere lukkertid og blenderåpning. Med kameraets ekstraordinære lavlysegenskaper gir dette noen spennende muligheter.
Jeg har selv et eget dedikert videokamera som jeg har brukt i mange år, men for meg er videofilming veldig forskjellig fra stillbildefotografering. Jeg har derfor av tids- og resursmessige årsaker ikke utforsket denne muligheten sammen med D3s.
12,1Mp 24x36mm bildebrikke
Oppstart 12 ms, utløserforsinkelse 41 ms, "black-out" 74 ms
Kevlar/karbonfiber kompositt lukker, 300.000 eksponeringssykluser
ISO200 ISO12.800, L1 (ISO100) H3(ISO102.400) i Extended Mode
Manuell RAW-konvertering innebygget i kameraet
14-bit A/D-konverter
Nikon EXPEED bildeprosessor
Active D-Lighting
9 bps (bilder per sekund)
36 RAW-opptak før bufferen er full
Multi-CAM3500FX Auto Focus Sensor, 51 punkter, 15 krysstype, utvidet vertikal dekning
1005-piksler AE sensor
Doble Compact Flash-kortplasser
3.0" 922,000 piksler LCD-skjerm
Live View med Phase Detect (speil opp/ned) eller Contrast Detect Auto Focus (30%raskere)
720p - 24 bps HD video mode
HDMI HD video output
De fleste av bildene har hatt en runde i Photoshop for ulike former for bearbeiding og finpuss. Bildene representerer derfor ikke noen form for nøytrale rett ut av kameraet-resultater. Tvert i mot er de mine personlige fremkallinger. Mange er blitt til ved at jeg har lekt meg både med kameraet og i RAW-fremkalleren.
Ved nedskalering til webstørrelse er filene gitt en oppskarping tilpasset presentasjonsformatet.