I tillegg til å være tungt, er D3s også et stor kamera. Det har gummierte overflater ulike steder som gir et godt grep. Sammen med den kraftig skulpturelt utformede kamerakroppen gir det god stabilitet og det er, på tross av sin størrelse og vekt, relativt lett å bære i en hånd.
I forhold til crop-1,5-modellene til Nikon er søkerbildet i D3s stort. Men hvis man tar i betrakting at D3s har et opptaksformat som i areal er mer enn dobbelt så stort som for eksempel D300 undres jeg likevel over hvor liten søker D3s egentlig har (relativt sett), spesielt når størrelsen på pentaprismehuset tas med i betraktning. På tross av at søkeren dekker 100% av motivet (en god ting i seg selv) gir den beskjedne søkerskaleringen (0,7x ved bruk av et 50mm objektiv) et søkerbilde jeg gjerne så var større. Til sammenligning har både Sony A900 og Canon 1Ds III et merkbart større søkerbilde, så på dette punktet ligger Nikon etter med sine toppmodeller.
Det samme gjelder for innstilling av WB (hvitbalanse) og Quality (filkvalitet), men for disse betyr det ikke så mye. Dette er funksjoner som sjelden endres under arbeid, men ISO burde hatt en mye enklere, mer entydig plassert innstillingsknapp. Aller helst burde ISO hatt eget hjul.
ISO vises bare i bakre display, men når jeg trykke ISO-knappen vises ISO både i bakre og øvre display. Her slukkes all annen info. Når jeg trykker knappen merket Qual eller WB forblir toppdisplayet uendret og Quality/WB vises kun på bakre display. Pussig og inkonsekvent, selv om dette i og for seg er uten praktisk betydning.
Fremme på kameraet sitter to programmerbare knapper som kan betjenes med høyre hånds langfinger. Disse knappene kan tildeles ulike, valgbare funksjoner. Men av uforståelige grunner er det ikke mulig å legge ISO-funksjonen til noen av disse knappene.
Det er mulig å lagre flere utgaver av "My Menu", det kan kanskje avhjelpe noe. Men det betyr samtidig at man må bruke tid og omtanke på å gjøre dette etter beste evne selv.
Layouten i menyene er i prinsippet likt som andre Nikon-kameraer, men mulighetene er mange og rekkefølgen er på enkelte punkter ulikt mellom ulike Nikon-modeller. Derfor er det viktig at man tar seg tid til å lese den innholdsrike brukermanualen, som rent fysisk holder bibelske dimensjoner.
I søkeren vises kompensasjonsverdi med pluss- eller minustegn foran, men her er skalaen plassert i høydeformat langs høyre kant. Mens man justere inn kompensasjon tennes et lite symbol i søkerens nedre, høyre hjørne (under skalaen) som skifter fra pluss til minus mens skalaen går opp og ned. Dermed må man (hvileløst) flytte blikket rundt til tre ulike steder i søkeren for å holde øye med riktig verdi. I begynnelsen forvekslet jeg pluss med minus (og opp med ned) gjentatte ganger. Etter min vurdering er dette både ulogisk, tungvint og uoversiktlig slik det er nå.
I søkeren vises også antall bilder som det er plass til på kortet. Når utløseren trykkes halvveis ned endrer dette tallet seg til følgende symbol (r35). Tallet inne i parantesen angir da bufferens kapasitet for den filkvaliteten som er valgt.
Nikon har integrert en Info-knapp på denne modellen. Ved å trykke på denne knappen kommer det på LCD-skjermen opp en statusoversikt over ulike innstillinger.
Man kan via menyen bestemme at bakre kommandohjul direkte stiller eksponeringskompensasjon, dette er en løsning jeg synes er glimrende. Som jeg allerede har nevnt flere ganger så savner jeg å kunne gjøre det samme for valg av ISO.
Reklamen fokuserer på de store tall, men det som er av størst interesse for meg er hvordan filkvaliteten er på mer moderate ISO-verdier. Filene fra D3s er rett og slett en fryd å jobbe med, også på lave ISO-verdier.
Å ha bildestabilisator tilgjengelig sammen med vidvinkel er på mange måter mer nyttig, fotografisk sett, enn å ha det tilgjengelig på tele. Med D3s innstilt på ISO12800 og 16-35mm f/4,0 VR innstilt på største blender er det bare å koble inn objektivets bildestabilisator og leite etter nattmotiver.
De to siste bildene i dette kapittelet er tatt i seint kveldslys, og det var så mørkt at jeg normalt ikke ville vurdert å prøve meg på håndholdte opptak.
Da er det annerledes med filene fra D3s, noe som har inspirert meg til å forsøke meg på å fotografere i belysningssituasjoner jeg tidligere helt har neglisjert. Bildet over er tatt i en belysning som nærmer seg stummende mørke, noe som det overeksponerte vinduet i huset i bakgrunnen tydelig demonstrer. Likevel er det mulig å få opptak som har en fullt ut brukbar filteknisk kvalitet.