Mange har antakelig lagt merke til ISO-støy ved bruk av høy ISO. Det rapporteres om svært ulike støyforhold fra ulike brukere som gjerne har samme kamera. Det er vel knapt noe emne som diskuteres så mye som ISO-verdier og støyegenskaper for digitale speilreflekskamera på ulike nettsteder og i ulike fotoklubber.
Min erfaring er at det først og fremst er undereksponering som forårsaker dårlige opptak, og oftest er ISO-støy forårsaket av misforståelser og åpenbare brukerfeil. Vi skal se at ISO-støyen ofte kan kontrolleres og minimeres med enkle eksponeringstiltak.
Det viktigste å huske på er at uavhengig av motivkontraster skal man forsøke å eksponere slik at det er unødvendig å lysne bildet i RAW-fremkalleren. Bildet av kristtornbladene er løftet +1,3EV i Lightroom og er derfor i utgangspunktet (etter min vurdering) undereksponert. Støyen er likevel fraværende fordi D90 har svært god filkvalitet og lite støy på lave ISO-verdier.
Disse opptakene er eksponert i henhold til lysmåleren og fremkalt uten justering av eksponering i RAW-fremkalleren. Nedenfor skal vi se at riktig eksponeringskompensering tydeligere gir positive utslag for filkvaliteten ved høye følsomheter.
Det kan derfor være fornuftig å prøve og utnytte eksponeringstoleransen i høylysene ved høye ISO-verdier. Det er nemlig stor forskjell når det gjelder støy mellom undereksponering og overeksponering ved ISO1600.
Så lenge man sikrer seg mot overeksponering av høylysene, vil man med alle digitalkamera oppdage at en lys eksponering har positiv innvirkning på både ISO-støy og toneforløp. Grunnen til at en lys eksponering både har mindre støy og bedre toneforhold i skyggene beror på to ting:
For det første så justeres et lyst opptak ned slik at det blir mørkere i RAW-fremkalleren. Også støyen gjøres mørkere og kamufleres dermed bedre. For det andre så lagres hele toneforløpet i en lys eksponering slik at hver nyanse innholder litt mer finmasket digital informasjon, noe som gjør at spesielt mørke nyanser fremstår litt "renere" og med bedre detaljoppløsning.
Disse to enkle forholdene forsterker hverandre. Hvis samme motiv eksponeres med eksempelvis ISO800 -0,7EV og ISO1600 +0,7EV, så vil ISO1600-opptaket ha litt bedre toneforløp og litt mindre støy samtidig som det kan eksponeres med en litt raskere lukkertid.
Jeg håper disse eksemplene viser at støy i mye større grad handler om "riktig eksponering" i forhold til RAW-filens eksponeringstoleranse i høylysene enn om valg av ISO-verdi. Å eksponere riktig (= lysest mulig) har større positiv innvirkning på å dempe støy enn å velge lavest mulig ISO.