Konsumentene i Norge brukte i fjor ca, 3,2 milliarder kroner på fotorelaterte produkter og tjenester. Dette er det samme som i 2000. Økningen kommer på digitale kameraer og produkter, mens film og filmbaserte kameraer går tilbake. Det ble i fjor solgt 85 000 digitale kameraer, en økning på 14 %. Men salget av filmbaserte kameraer er fortsatt høyt, og utgjør 65 % av markedet (ikke medregnet engangskameraer). Vi kjøpte kameraer i fjor for 816 millioner kroner, praktisk talt det samme som året før.
700 000 bilder – hver dag!
I Norge blir det tatt ca. 260 millioner bilder i året, det er et snitt på 700 000 pr dag. I tillegg kommer alle bilder som tas av reklamefotografer, pressefotografer, portrettfotografer og andre profesjonelle som i liten grad kommer med i Fotorådets statistikk for konsumentmarkedet. På høytidsdager blir det tatt flere millioner bilder. Omtrent 9 av 10 norske husstander har ett eller flere kameraer.
Over 100 000 digitale i år
Fotorådets prognose for i år viser at det skal selges 105 000 digitale kameraer og 145 000 filmbaserte – i tillegg til 550 000 engangskameraer. Stadig flere tar levende film, det forventes å bli solgt 63 000 videokameraer, hvorav de aller fleste er digitale.
Det norske markedet har i de senere årene vært litt annerledes enn i mange andre land. APS-kameraene ble en større slager her hjemme enn i noe annet land vi kjenner til, men det er også denne kameratypen som taper mest når de digitale gjør sitt inntog. Det forventes faktisk en liten renessanse for gamle gode 35 mm-filmen, og det blir i år lansert flere nye kameraer for dette filmformatet – som kom på markedet for over 75 år siden!
Ikke enten eller, men både og
I dag utgjør de digitale kameraene ca. 10 % av den aktive kameraparken, dette får etter hvert naturligvis innvirkning på salget av film. Filmslaget ble redusert fra 11,4 til 10,5 millioner, Fotorådet forventer en noe mindre nedgang i de par første årene framover. Det ble lagd ca. 360 millioner fargebilder for norske konsumenter. I år forventes det å bli produsert ca. 10 millioner fargekopier fra digitale kameraer, en tredobling fra fjoråret. I tillegg kommer de bildene folk lager hjemme med egne fargeskrivere. En moderne fotobutikk kan i dag ta i mot både film og digitale media for å lage fargebilder, i tillegg til at de selger skrivere, papir og blekk – slik i mange årtier har solgt mørkeromsutstyr, papir og kjemikalier.
- Filmens død ble spådd allerede midt på 80-tallet, opplyser informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet. – Da ble det vist de første stillvideo-kameraene på Photokina-messen i Tyskland. Teknologiskifter tar ofte lengre tid enn mange tror. For brukere som først og fremst skal ha bilder til fotoalbumet spiller det liten rolle hvilken kameratype de bruker, det som er viktigst er at de velger et godt kamera og at de virkelig bruker det. Det som savnes mest i fotoalbumene er hverdagsbildene.
700 000 bilder – hver dag!
I Norge blir det tatt ca. 260 millioner bilder i året, det er et snitt på 700 000 pr dag. I tillegg kommer alle bilder som tas av reklamefotografer, pressefotografer, portrettfotografer og andre profesjonelle som i liten grad kommer med i Fotorådets statistikk for konsumentmarkedet. På høytidsdager blir det tatt flere millioner bilder. Omtrent 9 av 10 norske husstander har ett eller flere kameraer.
Over 100 000 digitale i år
Fotorådets prognose for i år viser at det skal selges 105 000 digitale kameraer og 145 000 filmbaserte – i tillegg til 550 000 engangskameraer. Stadig flere tar levende film, det forventes å bli solgt 63 000 videokameraer, hvorav de aller fleste er digitale.
Det norske markedet har i de senere årene vært litt annerledes enn i mange andre land. APS-kameraene ble en større slager her hjemme enn i noe annet land vi kjenner til, men det er også denne kameratypen som taper mest når de digitale gjør sitt inntog. Det forventes faktisk en liten renessanse for gamle gode 35 mm-filmen, og det blir i år lansert flere nye kameraer for dette filmformatet – som kom på markedet for over 75 år siden!
Ikke enten eller, men både og
I dag utgjør de digitale kameraene ca. 10 % av den aktive kameraparken, dette får etter hvert naturligvis innvirkning på salget av film. Filmslaget ble redusert fra 11,4 til 10,5 millioner, Fotorådet forventer en noe mindre nedgang i de par første årene framover. Det ble lagd ca. 360 millioner fargebilder for norske konsumenter. I år forventes det å bli produsert ca. 10 millioner fargekopier fra digitale kameraer, en tredobling fra fjoråret. I tillegg kommer de bildene folk lager hjemme med egne fargeskrivere. En moderne fotobutikk kan i dag ta i mot både film og digitale media for å lage fargebilder, i tillegg til at de selger skrivere, papir og blekk – slik i mange årtier har solgt mørkeromsutstyr, papir og kjemikalier.
- Filmens død ble spådd allerede midt på 80-tallet, opplyser informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet. – Da ble det vist de første stillvideo-kameraene på Photokina-messen i Tyskland. Teknologiskifter tar ofte lengre tid enn mange tror. For brukere som først og fremst skal ha bilder til fotoalbumet spiller det liten rolle hvilken kameratype de bruker, det som er viktigst er at de velger et godt kamera og at de virkelig bruker det. Det som savnes mest i fotoalbumene er hverdagsbildene.