Den 25 juni 1996 kl 14:04 tikket det inn en faks fra UiO som bekreftet at domene www.foto.no var registrert og eid av aksjeselskapet FOTO dot NO AS. Men det tok noen måneder før vi var på lufta. Derfor gir vi oss selv en god grunn til å feire dette i sommer.
Initiativtakerer til foto.no var Fabian Falck og CF-Wesenberg. De første websidene som kom på lufta bar preg av tidens enkle html-kodinger og mangel på enhetlig design.
Det største tjenesten vi kunne tilby var ditt.navn@foto.no som epostadresse. Vi tok kr 35,- pr mnd for at du skulle kunne bruke denne e-postadressen.
Norden største bruktmarked
Det ble ikke skikkelig fart på foto.no før David BruunLie ble oppdaget på nettet. Han var dritt lei at han måtte ned til Rude Foto i Oslo hver gang han skulle selge brukt fotoutstyr for å få råd til noe nytt. På sine egne hjemmesider på universitetet laget han derfor like så godt sitt eget bruktmarked - som startet som "Bruktmarked for Nikon Utstyr" (se http://groups.google.com/group/no.marked/browse_thread/th...183b5af89a for den første spam-annonsen på nyhetsgruppen no.marked)
Vi ble fort enige om at dette var noe han kunne ta med seg inn på foto.no.
Dermed var det gjort. Bruktmarkedet er idag Nordens største for brukt fotoutstyr og har vært det i mange år allerede. Markedet har til enhver tid 700-1000 aktive annonser og det kommer inn mellom 30 og 40 nye hver dag. Idag er vår største tjeneste bildekritikken/galleriet med over 200.000 bilder og over 1.000.000 kritikker og kommentarer sålangt.
Takk til deg som bruker oss
Foto.no har holdt på i 10 år. Våre statistikker bekrefter sterk økende bruk av våre sider. De 147.000 som i snitt besøker oss hver måned har funnet noe som svarer på deres nysgjerrighet.
Hver dag lastes det ned ca 180.000 websider fra foto.no og i løpet av 2005 hadde vi en trafikkøkning på ca 32%! I forhold til Norsk Gallups statistikk ligger vi på høyde med landets 30-40 mest besøkte nettsteder.
<h3>Vi takker deg som bruker oss. Vi gjør dette ved å gi bort en Epson P2000 minnebank og en Epson StylusPhoto R2400.
Vi takker samtidig Profildata som har gitt oss gavene i samarbeid med Epson Norge.</h3>
Alt du må gjøre er å svare på ett enkelt spørsmål for å bli med i trekingen (lotteriloven tillater oss ikke å bare gi bort godsakene). Vi vil foreta denne 20. August. Du kan delta her (krever at du er registrert bruker og er innlogget): http://foto.no/cgi-bin/avstemming/avstemming_step1.cgi?id=9
Hilsen alle oss i foto.no
Bernard, CF, David og Fabian!
KLIKK HER
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=2266...&kat=5
Initiativtakerer til foto.no var Fabian Falck og CF-Wesenberg. De første websidene som kom på lufta bar preg av tidens enkle html-kodinger og mangel på enhetlig design.
Det største tjenesten vi kunne tilby var ditt.navn@foto.no som epostadresse. Vi tok kr 35,- pr mnd for at du skulle kunne bruke denne e-postadressen.
Norden største bruktmarked
Det ble ikke skikkelig fart på foto.no før David BruunLie ble oppdaget på nettet. Han var dritt lei at han måtte ned til Rude Foto i Oslo hver gang han skulle selge brukt fotoutstyr for å få råd til noe nytt. På sine egne hjemmesider på universitetet laget han derfor like så godt sitt eget bruktmarked - som startet som "Bruktmarked for Nikon Utstyr" (se http://groups.google.com/group/no.marked/browse_thread/th...183b5af89a for den første spam-annonsen på nyhetsgruppen no.marked)
Vi ble fort enige om at dette var noe han kunne ta med seg inn på foto.no.
Dermed var det gjort. Bruktmarkedet er idag Nordens største for brukt fotoutstyr og har vært det i mange år allerede. Markedet har til enhver tid 700-1000 aktive annonser og det kommer inn mellom 30 og 40 nye hver dag. Idag er vår største tjeneste bildekritikken/galleriet med over 200.000 bilder og over 1.000.000 kritikker og kommentarer sålangt.
Takk til deg som bruker oss
Foto.no har holdt på i 10 år. Våre statistikker bekrefter sterk økende bruk av våre sider. De 147.000 som i snitt besøker oss hver måned har funnet noe som svarer på deres nysgjerrighet.
Hver dag lastes det ned ca 180.000 websider fra foto.no og i løpet av 2005 hadde vi en trafikkøkning på ca 32%! I forhold til Norsk Gallups statistikk ligger vi på høyde med landets 30-40 mest besøkte nettsteder.
<h3>Vi takker deg som bruker oss. Vi gjør dette ved å gi bort en Epson P2000 minnebank og en Epson StylusPhoto R2400.
Vi takker samtidig Profildata som har gitt oss gavene i samarbeid med Epson Norge.</h3>
Alt du må gjøre er å svare på ett enkelt spørsmål for å bli med i trekingen (lotteriloven tillater oss ikke å bare gi bort godsakene). Vi vil foreta denne 20. August. Du kan delta her (krever at du er registrert bruker og er innlogget): http://foto.no/cgi-bin/avstemming/avstemming_step1.cgi?id=9
Hilsen alle oss i foto.no
Bernard, CF, David og Fabian!
KLIKK HER
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=2266...&kat=5
Slik så foto.no ut for 10 år siden
Det aller første designet var faktisk så enkelt som dette.