Fotohuset i Kristiansand, som er relativt nystartet, inneholder utstillingslokaler og kontorer for flere fotografer. Vi ville snakke med fotograf Øystein Kvanneid. Vi møter han i Datarock-tøy fra Roskilde festivalen i sommer. Kontoret hans er nytt og enda ikke helt innflyttet. Han er stadig frem og tilbake mellom land for å fotografere.
For de som kjenner arbeidet hans er han ikke Øystein, men bare Kvanneid. Folk stusser når jeg sier Øystein mens Kvanneid husker de, det er nesten som jeg skulle vært to personer,'' sier han med et smil rundt munnen. Han har allerede bygd opp et solid navn innen miljøet.
Øystein Kvanneid er 22 år gammel og kommer fra Tveit utenfor Kristiansand. Han startet med foto på videregående etter en skade i beinet på rullebrett. Da hadde han skatet siden 7. klasse. Det var her han rappa kameraet på skolen og tok bilder av de andre. Talentet ble raskt plukket opp. Derfra gikk det fort til Robins Hood skatebutikk i Kristiansand så fotografiene, og de ville ha han som fotograf. Robins Hood har mye kredd i miljøet så jeg fikk jobber etter mine bilder hos dem.
I dag jobber han som fotograf i både Norge og USA. Han vil ikke bare kalle seg en ren skatefotograf, men mer en allrounder som liker fart, spenning og ekstremsport samt at han tar reklamebilder for produsenter av artikler til samme marked.
Kvanneid forteller om hvordan hans drømmejobber er med stor innlevelse For meg er et mission preget oppdrag den store opplevelsen. Slik som reising og planlegging. Det er et pluss å få til det du har tenkt på og klare det du setter som mål. Det er en konstant spenning, som å fly et jagerfly. Slik som å bli kasta vekk fra en location av sikkerhetsvakter og politi. Her hjemme er det bedre bust faktor med politi uten våpen.
Han forteller om en stor opplevelse som han gjorde på Lillehammer. Tanken var å hoppe på snowboard opp mot OL fakkelen, men jeg tenkte heller at hadde det ikke vært kult å hoppe fra selve flammen og ned i bakken? Hele natta demonterte vi et oppsatt stativ, som verdenscupen som pågikk om dagen brukte. 4 tiden på natta helte vi på parafin i ei langpanne på fakkeltoppen, tene og gjorde bildet. Det er det det handler om for meg ikke bare bildet, men selve jobben og intensiteten, Vi kunne lett ha blitt fakka den natt og alt rent ut i sanda, men det er en del av kicket med en slik shoot. Hele oppbygginga fra tanke i hodet til selve bildet. Mange dager sitter jeg på ræva og vil ikke ta bilder, det må komme av seg selv. Blir mer glad for et godt bilde en det en skater blir for trikset sitt.
For mange kan skatemiljøet virke sært og ikke lett å komme inn på. Ja for mange kan det virke lukket for utenforstående, det er ikke akkurat som et miljø på en sports pub. Kommer man innenfor, så er det godt miljø, der alle heier på hverandre og alle er like. Gjør du et godt triks så får du high five uansett. Det er mye likheter i miljøet innen snowboard. I tillegg har vi mye makt, og fotografene har det også gjennom bildene, folk mener at det som er populært der og gode bilder er det som er retningslinjene.
Kvanneid forteller om hvordan forskjellene ut og hjemme og hvordan det er å jobbe ut, med stort engasjement. Ute har en bedre tid på jobbene og holdningene er annerledes, der får du en øl av arbeidsgiveren og kan slappe mer av. Personlig fungerer jeg meget bra med en øl eller to innabords på jobb smiler han mens han fortsetter. Ute så er det så mange muligheter og gode locations. Her er alt så norskt. Slik som arkitekturen og skate forholdene spesielt. Været i USA er bedre også. I Spania er det bra å jobbe i tillegg til USA. Spania og Barcelona er et godt eksempel det er som lagd for skating. Bortsett fra politiet da de er gale der. Guardia Civil er strenge og kan lett kaste en ut av landet eller i buret for natta.
Fremtiden tenker han lite på og ser muligheten som er foran seg nå, men han har da noen ønsker likevel.
Tja, sier han og ler. Har ikke tenkt noe særlig på det, men planen er å flytte til USA og fokusere mer på snowboard. En stilling i et magasin, og egen bolig kunne også være noe. En mer stabil tilværelse før 30 kunne vært bra, uten å måtte mase på redaksjoner og fakturaer.
Når han er hjemme går det i skolefoto og litt reklame noe som passer han for det skaffer penger som han kan reise for. Skolefoto er rutine men man må tenke mye over jobben og dagen med mer energi får han god respons hos elevene. Det jeg venter og gleder meg til nå er en kles jobb som er alltid kult å gjøre
I fremtiden vil vi sikkert høre å se mer til Kvanneids arbeid i mellomtiden sjekk ut
sida hans på:
www.kvanneid.com
For de som kjenner arbeidet hans er han ikke Øystein, men bare Kvanneid. Folk stusser når jeg sier Øystein mens Kvanneid husker de, det er nesten som jeg skulle vært to personer,'' sier han med et smil rundt munnen. Han har allerede bygd opp et solid navn innen miljøet.
Øystein Kvanneid er 22 år gammel og kommer fra Tveit utenfor Kristiansand. Han startet med foto på videregående etter en skade i beinet på rullebrett. Da hadde han skatet siden 7. klasse. Det var her han rappa kameraet på skolen og tok bilder av de andre. Talentet ble raskt plukket opp. Derfra gikk det fort til Robins Hood skatebutikk i Kristiansand så fotografiene, og de ville ha han som fotograf. Robins Hood har mye kredd i miljøet så jeg fikk jobber etter mine bilder hos dem.
I dag jobber han som fotograf i både Norge og USA. Han vil ikke bare kalle seg en ren skatefotograf, men mer en allrounder som liker fart, spenning og ekstremsport samt at han tar reklamebilder for produsenter av artikler til samme marked.
Kvanneid forteller om hvordan hans drømmejobber er med stor innlevelse For meg er et mission preget oppdrag den store opplevelsen. Slik som reising og planlegging. Det er et pluss å få til det du har tenkt på og klare det du setter som mål. Det er en konstant spenning, som å fly et jagerfly. Slik som å bli kasta vekk fra en location av sikkerhetsvakter og politi. Her hjemme er det bedre bust faktor med politi uten våpen.
Han forteller om en stor opplevelse som han gjorde på Lillehammer. Tanken var å hoppe på snowboard opp mot OL fakkelen, men jeg tenkte heller at hadde det ikke vært kult å hoppe fra selve flammen og ned i bakken? Hele natta demonterte vi et oppsatt stativ, som verdenscupen som pågikk om dagen brukte. 4 tiden på natta helte vi på parafin i ei langpanne på fakkeltoppen, tene og gjorde bildet. Det er det det handler om for meg ikke bare bildet, men selve jobben og intensiteten, Vi kunne lett ha blitt fakka den natt og alt rent ut i sanda, men det er en del av kicket med en slik shoot. Hele oppbygginga fra tanke i hodet til selve bildet. Mange dager sitter jeg på ræva og vil ikke ta bilder, det må komme av seg selv. Blir mer glad for et godt bilde en det en skater blir for trikset sitt.
For mange kan skatemiljøet virke sært og ikke lett å komme inn på. Ja for mange kan det virke lukket for utenforstående, det er ikke akkurat som et miljø på en sports pub. Kommer man innenfor, så er det godt miljø, der alle heier på hverandre og alle er like. Gjør du et godt triks så får du high five uansett. Det er mye likheter i miljøet innen snowboard. I tillegg har vi mye makt, og fotografene har det også gjennom bildene, folk mener at det som er populært der og gode bilder er det som er retningslinjene.
Kvanneid forteller om hvordan forskjellene ut og hjemme og hvordan det er å jobbe ut, med stort engasjement. Ute har en bedre tid på jobbene og holdningene er annerledes, der får du en øl av arbeidsgiveren og kan slappe mer av. Personlig fungerer jeg meget bra med en øl eller to innabords på jobb smiler han mens han fortsetter. Ute så er det så mange muligheter og gode locations. Her er alt så norskt. Slik som arkitekturen og skate forholdene spesielt. Været i USA er bedre også. I Spania er det bra å jobbe i tillegg til USA. Spania og Barcelona er et godt eksempel det er som lagd for skating. Bortsett fra politiet da de er gale der. Guardia Civil er strenge og kan lett kaste en ut av landet eller i buret for natta.
Fremtiden tenker han lite på og ser muligheten som er foran seg nå, men han har da noen ønsker likevel.
Tja, sier han og ler. Har ikke tenkt noe særlig på det, men planen er å flytte til USA og fokusere mer på snowboard. En stilling i et magasin, og egen bolig kunne også være noe. En mer stabil tilværelse før 30 kunne vært bra, uten å måtte mase på redaksjoner og fakturaer.
Når han er hjemme går det i skolefoto og litt reklame noe som passer han for det skaffer penger som han kan reise for. Skolefoto er rutine men man må tenke mye over jobben og dagen med mer energi får han god respons hos elevene. Det jeg venter og gleder meg til nå er en kles jobb som er alltid kult å gjøre
I fremtiden vil vi sikkert høre å se mer til Kvanneids arbeid i mellomtiden sjekk ut
sida hans på:
www.kvanneid.com
Øystein Kvanneid
Tor Erik Schrøder
Tom Erik Ryen - bs ollie, Hollywood
Øystein Kvanneid
Torstein Horgmo - blunt fakie, Trondheim
Øystein Kvanneid
Playboard cover
Jake - Wallride, Portland
Øystein Kvanneid
Tom Erik Ryen - bs shifty, Mojave Ørkenen
Øystein Kvanneid
Call me
Øystein Kvanneid