Et filmselskap ansetter som oftest en eller flere fotografer for å ta bilder som blant annet blir brukt til å markedsføre en film. Mange kjente fotografer har hatt filmindustrien som en viktig del av sitt levebrød.
Fotografer som Herb Ritts og Douglas Kirkland tok bilder som bidro til å styrke og bygge opp under det glamorøse ved å være skuespiller. Fotojournalisten David Strick har imidlertidig alltid vært mer opptatt av å vise kontrasten mellom en verden som filmen prøver å vise og de realitetene som alltid er til stede ved en filmproduksjon.
Begynte på gymnaset
Ifølge et intervju med det amerikanske fototidsskriftet American Photo tok David Strick sitt beste bilde mens han fortsatt var i gymnaset.
I intervjuet sier Strick at han var en typisk fotonerd og at han alltid har prøvd å gjenskape det magiske øyeblikket hvor han tok sitt første bilde. Noe som Strick spøkefullt oppfatter som litt tragikomisk tatt i betraktning at han har nærmere 30 års fartstid som fotograf.
Uansett så vant bildet han tok en fotokonkurranse i regi av Boys Club of America, og etter det bestemte han seg for å bli fotograf på heltid.
Etter gymnaset studerte Strick fotografi ved California Institute of Arts men tok aldri avsluttende eksamen. Istedet begynte han å jobbe som fotograf for en avis i Los Angeles, en jobb som varte i seks måneder før avisen ble lagt ned.
Omsider arbeidet han freelance for avisen New York Times og blant oppdragene han fikk var å fotografere livet i byen Hollywood.
Fascinert av Hollywood
David Strick var ikke spesielt fornøyd med hvordan New York Times valgte å presentere bildene han tok i Hollywood. Han fant derfor raskt ut at hvis han ville bestemme over sine egne bilder så måtte det skje gjennom å arbeide med personlige prosjekter. Resultatet var at han begynte å arbeide i filmindustriens Hollywood.
-Den første gangen jeg var på et filmsett lurte jeg på hvorfor alle fotografene tok bilder som var så til de grader forutsigbare. Hollywood er allerede definert på grunnlag av de fantasiene filmindustrien produserer, så det virket som en merkelig fremgangsmåte å forsterke dette ytterligere gjennom stillbilder, sier han til foto.no.
Vanskelig å få adgang
Å arbeide som fotograf på et filmsett skjer alltid på filmselskapenes premisser, derfor er det ofte en utfordring for en fotograf å få adgang bak kulissene.
-Det vanskeligste med jobben min er å få tilgang til de stedene hvor filmen blir spilt inn. Filmprodusentene er selvsagt interessert i all mulig slags blest rundt sitt eget produkt, men ikke nødvendigvis når filmproduksjonen er på sitt mest intense. Derfor så kan adgang være ekstremt begrenset og arbeidsforholdene likeså, forklarer han.
Vil overraske
David Strick er ikke interessert i å gjenskape den fantasiverdenen som Hollywood er så kjent for. Han understreker at det er viktig for han å finne de øyeblikk hvor alt er ekte.
-Når jeg jobber på en filmproduksjon så ser jeg etter alt av visuell interesse, og jeg tenker mindre på å følge den tradisjonelle fremgangsmåten hvor vi har ett innledende bilde fulgt av flere bilder som ideelt sett skal fortelle en historie.
-Jeg liker å lage bildeserier som er interessante uansett om fotografiene passer sammen eller ikke, forklarer David Strick.
Jobb gratis
Hvis man er interessert i å få arbeid som fotograf i filmbransjen er den beste måten ifølge Strick å arbeide gratis for de smalere filmene, også kalt Independent Movies som har mindre budsjetter og færre ansatte.
Er du dyktig nok kan dette føre til ansettelse på større filmproduksjoner. Strick understreker viktigheten av å være så usynlig som mulig når man er på ett filmsett.
-Det er utstyr og ledninger overalt, jo mer man klarer å være en grå skygge som bare er tilstede jo bedre, sier han
Fotograferer digitalt
Som så mye annet i fotografiets verden så har kunnskaper om digitalt fotografi blitt svært viktig for å kunne jobbe i filmbransjen.
-Selv fotograferte jeg med film til for rundt fire år siden. I dag fotograferer jeg kun digitalt ved hjelp av to Canon kameraer og zoom objektiver. Ettersom mesteparten av bildene vil bli publisert på internett, så blir arbeidsflyten så mye enklere med det digitale, avslutter David Strick.
___________________________
Mer informasjon:
www.davidstrick.com
Fotografer som Herb Ritts og Douglas Kirkland tok bilder som bidro til å styrke og bygge opp under det glamorøse ved å være skuespiller. Fotojournalisten David Strick har imidlertidig alltid vært mer opptatt av å vise kontrasten mellom en verden som filmen prøver å vise og de realitetene som alltid er til stede ved en filmproduksjon.
Begynte på gymnaset
Ifølge et intervju med det amerikanske fototidsskriftet American Photo tok David Strick sitt beste bilde mens han fortsatt var i gymnaset.
I intervjuet sier Strick at han var en typisk fotonerd og at han alltid har prøvd å gjenskape det magiske øyeblikket hvor han tok sitt første bilde. Noe som Strick spøkefullt oppfatter som litt tragikomisk tatt i betraktning at han har nærmere 30 års fartstid som fotograf.
Uansett så vant bildet han tok en fotokonkurranse i regi av Boys Club of America, og etter det bestemte han seg for å bli fotograf på heltid.
Etter gymnaset studerte Strick fotografi ved California Institute of Arts men tok aldri avsluttende eksamen. Istedet begynte han å jobbe som fotograf for en avis i Los Angeles, en jobb som varte i seks måneder før avisen ble lagt ned.
Omsider arbeidet han freelance for avisen New York Times og blant oppdragene han fikk var å fotografere livet i byen Hollywood.
Fascinert av Hollywood
David Strick var ikke spesielt fornøyd med hvordan New York Times valgte å presentere bildene han tok i Hollywood. Han fant derfor raskt ut at hvis han ville bestemme over sine egne bilder så måtte det skje gjennom å arbeide med personlige prosjekter. Resultatet var at han begynte å arbeide i filmindustriens Hollywood.
-Den første gangen jeg var på et filmsett lurte jeg på hvorfor alle fotografene tok bilder som var så til de grader forutsigbare. Hollywood er allerede definert på grunnlag av de fantasiene filmindustrien produserer, så det virket som en merkelig fremgangsmåte å forsterke dette ytterligere gjennom stillbilder, sier han til foto.no.
Vanskelig å få adgang
Å arbeide som fotograf på et filmsett skjer alltid på filmselskapenes premisser, derfor er det ofte en utfordring for en fotograf å få adgang bak kulissene.
-Det vanskeligste med jobben min er å få tilgang til de stedene hvor filmen blir spilt inn. Filmprodusentene er selvsagt interessert i all mulig slags blest rundt sitt eget produkt, men ikke nødvendigvis når filmproduksjonen er på sitt mest intense. Derfor så kan adgang være ekstremt begrenset og arbeidsforholdene likeså, forklarer han.
Vil overraske
David Strick er ikke interessert i å gjenskape den fantasiverdenen som Hollywood er så kjent for. Han understreker at det er viktig for han å finne de øyeblikk hvor alt er ekte.
-Når jeg jobber på en filmproduksjon så ser jeg etter alt av visuell interesse, og jeg tenker mindre på å følge den tradisjonelle fremgangsmåten hvor vi har ett innledende bilde fulgt av flere bilder som ideelt sett skal fortelle en historie.
-Jeg liker å lage bildeserier som er interessante uansett om fotografiene passer sammen eller ikke, forklarer David Strick.
Jobb gratis
Hvis man er interessert i å få arbeid som fotograf i filmbransjen er den beste måten ifølge Strick å arbeide gratis for de smalere filmene, også kalt Independent Movies som har mindre budsjetter og færre ansatte.
Er du dyktig nok kan dette føre til ansettelse på større filmproduksjoner. Strick understreker viktigheten av å være så usynlig som mulig når man er på ett filmsett.
-Det er utstyr og ledninger overalt, jo mer man klarer å være en grå skygge som bare er tilstede jo bedre, sier han
Fotograferer digitalt
Som så mye annet i fotografiets verden så har kunnskaper om digitalt fotografi blitt svært viktig for å kunne jobbe i filmbransjen.
-Selv fotograferte jeg med film til for rundt fire år siden. I dag fotograferer jeg kun digitalt ved hjelp av to Canon kameraer og zoom objektiver. Ettersom mesteparten av bildene vil bli publisert på internett, så blir arbeidsflyten så mye enklere med det digitale, avslutter David Strick.
___________________________
Mer informasjon:
www.davidstrick.com
Anne Heche og Jeff Goldblum
©David Strick’s Hollywood Backlot
Fra filmen ''Auggie Rose'' 2000
Billy Bob Thornton
©David Strick’s Hollywood Backlot
Fra filmen ''Manure'' 2008
© David Strick’s Hollywood Backlot
Fra filmen ''Austin Powers, International Man of Mystery'' 1997
Angelyne
©David Stricks Hollywood Backlot
''Volcano,'' 1997
Anthony Edwards
©David Strick’s Hollywood Backlot
Fra TV serien ''ER''
Jean Claude Van Damme
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra filmen ''Universial Soldier'' 1992
Jim Carrey
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra TV serien ''In Living Color'' 1994
''King Kong''
©David Stricks Hollywood Backlot
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra filmen ''Looney Tunes: Back in Action'' 2002
Kurt Russell
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra filmen ''Soldier'' 1998
Noah Wylde
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra TV serien ''ER''
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra filmen ''Not Another Teen Movie'' 2001
Rene Zellwegger
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra filmen ''Nurse Betty'' 1999
Richard Pryor
©David Stricks Hollywood Backlot
Will Smith
©David Stricks Hollywood Backlot
Fra filmen ''Independence Day'' 1995