Nordic Light har en flott tradisjon når de får de eldre stjernefotografene til festivalen. Årets festival er intet unntak. Først ut av de store var i år Magnum-fotografen Marc Riboud på 86 år. Publikum ble vitne til en mann som sjarmerte på sitt beskjedne vis. Det var sterkt. Det var bilder som griper. Det var lun fransk humor.
Et av Ribouds mest berømte bilder er av den unge jenten Jan Rose Kasmir under en demonstrasjon mot Vietnam-krigen i 1967 i Washington.
- Jenten bare gikk nærmere og nærmere soldatenes bajonetter. Soldaten var nok redd, og han hadde ikke anelse om hva han skulle gjøre, forteller Riboud.
Det ikoniske bildet var det siste Marc tok den dagen. Det ble også det beste, og er ett som veldig mange vil huske.
Riboud viste bilder fra sitt lange virke som fotograf. Vi fikk se både farge- og sort/hvitt-bilder. Farger var han opprinnelig redd for å bruke. Han trodde nemlig Henry Cartier-Bresson ville drepe ham om han tok fargebilder. Det var helt til han oppdaget at også Cartier-Bresson hadde hatt fargefilm i kameraet sitt.
For både Elliot Erwitt og Marc Riboud har Cartier-Bresson vært en stor inspirasjonskilde. Morsomt var det derfor at Riboud viste noen bilder av Cartier-Bresson hvor han forteller Elliot Erwitt hvordan det skal gjøres.
Marc Riboud forteller at han er en sky fotograf som sjeldent prater med dem han fotograferer.
- Når jeg fotograferer så går jeg og går. Jeg ser og ser. Fotografi er enkelt hvis du er flink til å se.
Morten Krogvold lurte til slutt på om Riboud ser etter den morsomme siden av livet når han fotograferer.
- Det er så mye morsommere å være morsom, var svaret fra Riboud.
Foto.no har intervjuet Marc Riboud under Nordic Light. Intervjuet publiseres i ukene etter at festivalen er ferdig.
Et av Ribouds mest berømte bilder er av den unge jenten Jan Rose Kasmir under en demonstrasjon mot Vietnam-krigen i 1967 i Washington.
- Jenten bare gikk nærmere og nærmere soldatenes bajonetter. Soldaten var nok redd, og han hadde ikke anelse om hva han skulle gjøre, forteller Riboud.
Det ikoniske bildet var det siste Marc tok den dagen. Det ble også det beste, og er ett som veldig mange vil huske.
Riboud viste bilder fra sitt lange virke som fotograf. Vi fikk se både farge- og sort/hvitt-bilder. Farger var han opprinnelig redd for å bruke. Han trodde nemlig Henry Cartier-Bresson ville drepe ham om han tok fargebilder. Det var helt til han oppdaget at også Cartier-Bresson hadde hatt fargefilm i kameraet sitt.
For både Elliot Erwitt og Marc Riboud har Cartier-Bresson vært en stor inspirasjonskilde. Morsomt var det derfor at Riboud viste noen bilder av Cartier-Bresson hvor han forteller Elliot Erwitt hvordan det skal gjøres.
Marc Riboud forteller at han er en sky fotograf som sjeldent prater med dem han fotograferer.
- Når jeg fotograferer så går jeg og går. Jeg ser og ser. Fotografi er enkelt hvis du er flink til å se.
Morten Krogvold lurte til slutt på om Riboud ser etter den morsomme siden av livet når han fotograferer.
- Det er så mye morsommere å være morsom, var svaret fra Riboud.
Foto.no har intervjuet Marc Riboud under Nordic Light. Intervjuet publiseres i ukene etter at festivalen er ferdig.
Marc Riboud
Frank Hesjedal
Marc Riboud