26. april 1986 stoppet tiden i byen Pripjat, og i løpet av et døgn sank folketallet i byen fra 47.000 til 0. Byen ligger i den forbudte sonen rundt kjernekraftverket Tsjernobyl, et sted hvor ingen skal oppholde seg. I en liten aula i den delvis sammenraste skole nr. 4 står pianoet som er motivet i Paal Audestad sitt utvalgte bilde.
- Jeg har vært 3 ganger i Tsjernobyl, og hver gang har jeg fotografert dette motivet. Ingenting er rørt eller forandret, det er kun skolen som har rast litt mer sammen. En fuktig dag i 2009 kunne jeg se spor av ulv på gulvet rundt pianoet. Ulveflokken bor i området, forteller Audestad.
Første gang Audestad var i Tsjernobyl jobbet han med bildene til Kaizer Orchestras album Maestro. Piano-bildet synes han passer bandets estetikk og mystiske verden godt. Det ble valgt ut til midtsiden av albumets booklet.
- Jeg liker dette bildet fordi det viser spor og lyden av mennesker, og tiden som stopper opp. Tilbake står et uspilt og ustemt piano.
- For å bruke en gammel rockeklisje, for Pripjat og Tjernobyl ble 26. april 1986 dagen da musikken døde.
- Jeg har vært 3 ganger i Tsjernobyl, og hver gang har jeg fotografert dette motivet. Ingenting er rørt eller forandret, det er kun skolen som har rast litt mer sammen. En fuktig dag i 2009 kunne jeg se spor av ulv på gulvet rundt pianoet. Ulveflokken bor i området, forteller Audestad.
Første gang Audestad var i Tsjernobyl jobbet han med bildene til Kaizer Orchestras album Maestro. Piano-bildet synes han passer bandets estetikk og mystiske verden godt. Det ble valgt ut til midtsiden av albumets booklet.
- Jeg liker dette bildet fordi det viser spor og lyden av mennesker, og tiden som stopper opp. Tilbake står et uspilt og ustemt piano.
- For å bruke en gammel rockeklisje, for Pripjat og Tjernobyl ble 26. april 1986 dagen da musikken døde.
Pianobilde fra Tjernobyl
Paal Audestad