En ny dokumentar tar oss med bak scenen og gir et innblikk i hvordan bildene til en av vår tids mest kjente fotografer blir til. I nærmere ti år har filmskaperen Ben Shapiro fulgt Gregory Crewdson på opptak, kjørt rundt med han på jakt etter steder og mennesker å fotografere, intervjuet fotografer, personer som figurerer i bildene og Crewdson selv. Resultatet har blitt en nesten halvannen time lang dokumentar der vi blir kjent med flere sider av fotografen og hans arbeid.
- Det var alltid interessant og utfordrende, og alltid spennende, mimrer Shapiro, der vi sitter på en kafe i Oslo.
Han er på besøk i hovedstaden for å vise dokumentaren, som er hans første langfilm, på Oslo Internasjonale Filmfestival, før turen går videre til Firenze og Brighton. For dokumentaren om den velkjente fotografen har blitt tatt godt i mot. Gode kritikker og interesse fra både filmfestivaler og TV-kanaler gjør at det lange prosjektet til slutt fikk det regissøren omtaler som en "happy ending".
- Jeg er bare glad det ble en film til slutt. Selvfølglig tror du alltid at det skal bli en film av det når du har jobbet med noe så lenge, men det er vanskelig å se det for seg før du har noe håndfast.
- Jeg visste at jeg ville se mer
Dokumentaren, som har fått tittelen "Brief Encounters" etter et av fotografens bilder, ble påbegynt i 2000. Da ble Shapiro hyret av den amerikanske TV-kanalen PBS til å lage en serie små dokumentarprogrammer om forskjellige kunstnere, og Crewdson var en av dem.
- Etter det snakket jeg ikke med han på noen år. Så ble jeg hyret til å lage enda et program om han. Det var da jeg bestemte meg for at jeg ville fortsette å filme, forteller Shapiro til foto.no.
For selv etter to dokumentarer om den velkjente fotografen, følte han seg ikke ferdig.
- Jeg syns prosessen er så interessant og arbeidet så spennende. Jeg hadde en følelse av at det var mer å gjøre. Jeg visste at jeg ville se mer.
Crewdson falt for ideen, delvis fordi de allerede hadde kjent hverandre i noen år, men også fordi han var fornøyd med filmene Shapiro hadde laget om han tidligere. De neste årene fikk han komme og gå som han ville. Hver gang Crewdson planla et opptak, fikk Shapiro en e-post med oversikt over produksjonsplanen. Hadde han tid, så ble han med.
- De eneste restriksjonene jeg fikk, var at jeg ikke fikk lov å filme når det var nakne mennesker der, fordi Gregory mente at det ville bli ubehagelig for de som poserte. Og så måtte jeg passe på at jeg ikke gikk inn i bildet.
Jobbet alene
Omtrent samtidig med at filmingen begynte, startet Crewdson arbeidet med hans hittil mest ambisiøse serie, "Beneath the Roses". Ved hjelp av et produksjonsteam på flere titalls mennesker ble en rekke motiver iscenesatt ned til minste detalj. Motivene var basert på ideer Crewdson hadde, og ble utført på flere steder i Massachussets med lokale innbyggere som modeller. I filmen får vi være med på planleggingen og opptakene til flere av bildene, og se hvordan det enorme produksjonsteamet jobber.
Kontrasten til hvordan dokumentaren er laget, er imidlertid stor. Filmen er laget på et minimalt budsjett, i mellom andre jobber. Shapiro har gjort nesten alt selv, fra filming til regi og lyd. I tillegg har han vært med å redigere filmen.
- Men jeg syns det er en bra måte å jobbe på, spesielt i situasjoner som det. Fordi hans crew var så stort, ville det bare blitt kaos om jeg også skulle kommet med mitt crew. Og fordi jeg var alene kom jeg meg lettere rundt og jeg kom nærmere innpå folk.
Naturlig slutt
Shapiro startet arbeidet med filmen uten noen klar struktur eller formening om hvordan den skulle ende. Men en dag presenterte slutten seg selv, under et intervju med Crewdson, da han uttalte at han var ferdig med "Beneath the Roses."
- Jeg visste ikke da jeg begynte at han kom til å fullføre denne serien. Han kunne jo ha brukt hele karrieren på den. Men da han sa at han var ferdig med den, da visste jeg at jeg hadde en slutt på filmen.
Filmen ble ferdig i begynnelsen av året. Da fikk Crewdson se opptakene for første gang.
- Han sier nå at han ikke skjønte at det skulle bli en film. Jeg hadde selvfølgelig fortalt han det, men han hadde nok ikke tenkt på det før, sier Shapiro og forteller at Crewdson ble litt sjokkert da han fikk se det ferdige resultatet.
- Ikke på grunn av innholdet, men det å se hele hans livshistorie i ett og å oppleve de siste ti årenes hendelser om igjen.
Vil filme videre
Allikevel er både Crewdson og regissøren fornøyd med resultatet. Men selv om filmen er ferdig, er det slett ikke sikkert at prosjektet er det.
- Jeg vurderer å følge han på hans neste opptak i Massachussets, jeg er interessert i å filme det neste prosjektet han gjør. Kanskje kan det bli ekstramateriale til DVD-en?
"Brief Encounters" vises på Oslo Internasjonale Filmfestival i dag. Regissøren vil være tilstede og svare på spørsmål.
Tips: For de som ikke kommer seg til festivalen, vises filmen også på svenske SVT2 denne helgen. DVD-en skal etter planen gis ut til neste år. Mer om filmen på hjemmesiden www.gregorycrewdsonmovie.com
- Det var alltid interessant og utfordrende, og alltid spennende, mimrer Shapiro, der vi sitter på en kafe i Oslo.
Han er på besøk i hovedstaden for å vise dokumentaren, som er hans første langfilm, på Oslo Internasjonale Filmfestival, før turen går videre til Firenze og Brighton. For dokumentaren om den velkjente fotografen har blitt tatt godt i mot. Gode kritikker og interesse fra både filmfestivaler og TV-kanaler gjør at det lange prosjektet til slutt fikk det regissøren omtaler som en "happy ending".
- Jeg er bare glad det ble en film til slutt. Selvfølglig tror du alltid at det skal bli en film av det når du har jobbet med noe så lenge, men det er vanskelig å se det for seg før du har noe håndfast.
- Jeg visste at jeg ville se mer
Dokumentaren, som har fått tittelen "Brief Encounters" etter et av fotografens bilder, ble påbegynt i 2000. Da ble Shapiro hyret av den amerikanske TV-kanalen PBS til å lage en serie små dokumentarprogrammer om forskjellige kunstnere, og Crewdson var en av dem.
- Etter det snakket jeg ikke med han på noen år. Så ble jeg hyret til å lage enda et program om han. Det var da jeg bestemte meg for at jeg ville fortsette å filme, forteller Shapiro til foto.no.
For selv etter to dokumentarer om den velkjente fotografen, følte han seg ikke ferdig.
- Jeg syns prosessen er så interessant og arbeidet så spennende. Jeg hadde en følelse av at det var mer å gjøre. Jeg visste at jeg ville se mer.
Crewdson falt for ideen, delvis fordi de allerede hadde kjent hverandre i noen år, men også fordi han var fornøyd med filmene Shapiro hadde laget om han tidligere. De neste årene fikk han komme og gå som han ville. Hver gang Crewdson planla et opptak, fikk Shapiro en e-post med oversikt over produksjonsplanen. Hadde han tid, så ble han med.
- De eneste restriksjonene jeg fikk, var at jeg ikke fikk lov å filme når det var nakne mennesker der, fordi Gregory mente at det ville bli ubehagelig for de som poserte. Og så måtte jeg passe på at jeg ikke gikk inn i bildet.
Jobbet alene
Omtrent samtidig med at filmingen begynte, startet Crewdson arbeidet med hans hittil mest ambisiøse serie, "Beneath the Roses". Ved hjelp av et produksjonsteam på flere titalls mennesker ble en rekke motiver iscenesatt ned til minste detalj. Motivene var basert på ideer Crewdson hadde, og ble utført på flere steder i Massachussets med lokale innbyggere som modeller. I filmen får vi være med på planleggingen og opptakene til flere av bildene, og se hvordan det enorme produksjonsteamet jobber.
Kontrasten til hvordan dokumentaren er laget, er imidlertid stor. Filmen er laget på et minimalt budsjett, i mellom andre jobber. Shapiro har gjort nesten alt selv, fra filming til regi og lyd. I tillegg har han vært med å redigere filmen.
- Men jeg syns det er en bra måte å jobbe på, spesielt i situasjoner som det. Fordi hans crew var så stort, ville det bare blitt kaos om jeg også skulle kommet med mitt crew. Og fordi jeg var alene kom jeg meg lettere rundt og jeg kom nærmere innpå folk.
Naturlig slutt
Shapiro startet arbeidet med filmen uten noen klar struktur eller formening om hvordan den skulle ende. Men en dag presenterte slutten seg selv, under et intervju med Crewdson, da han uttalte at han var ferdig med "Beneath the Roses."
- Jeg visste ikke da jeg begynte at han kom til å fullføre denne serien. Han kunne jo ha brukt hele karrieren på den. Men da han sa at han var ferdig med den, da visste jeg at jeg hadde en slutt på filmen.
Filmen ble ferdig i begynnelsen av året. Da fikk Crewdson se opptakene for første gang.
- Han sier nå at han ikke skjønte at det skulle bli en film. Jeg hadde selvfølgelig fortalt han det, men han hadde nok ikke tenkt på det før, sier Shapiro og forteller at Crewdson ble litt sjokkert da han fikk se det ferdige resultatet.
- Ikke på grunn av innholdet, men det å se hele hans livshistorie i ett og å oppleve de siste ti årenes hendelser om igjen.
Vil filme videre
Allikevel er både Crewdson og regissøren fornøyd med resultatet. Men selv om filmen er ferdig, er det slett ikke sikkert at prosjektet er det.
- Jeg vurderer å følge han på hans neste opptak i Massachussets, jeg er interessert i å filme det neste prosjektet han gjør. Kanskje kan det bli ekstramateriale til DVD-en?
"Brief Encounters" vises på Oslo Internasjonale Filmfestival i dag. Regissøren vil være tilstede og svare på spørsmål.
Tips: For de som ikke kommer seg til festivalen, vises filmen også på svenske SVT2 denne helgen. DVD-en skal etter planen gis ut til neste år. Mer om filmen på hjemmesiden www.gregorycrewdsonmovie.com
Christine Tolpinrud
Ben Shapiro er i Oslo denne uken for å vise dokumentaren Brief Encounters
Ben Shapiro
Gregory Crewdson i arbeid på settet til "Untitled (Ophelia)"
"Untitled (Ophelia)" fra Twilight-serien
Gregory Crewdson
Ben Shapiro
Oppsettet av "Untitled (Birth)"
"Untitled (Birth)"
Gregory Crewdson
Fra serien "Beneath the Roses"