Artigt at eg kom over denne artikkelen då eg søkte etter test/omtale av Leica Monocrome.
Teksta er så bra i seg sjøl at ein kan finne på å kjøpe kameraet usett :)
4.4.2017
Pål H.
Et spørsmål som ikke omhandler artikkelen. Er bildene av leica kameraet tatt med Canon EF 85 1.8? Synes jeg kjenner igjen purple fringing´en.
28.1.2014
Morten H.
Fantastisk bra skrevet. Leica M Monochrom har lenge vært mitt drømmekamera og får ikke akkurat mindre lyst på det etter dine velvalgte ord:)
26.4.2013
Arild H.
Det er en stund siden, men jeg husker godt at jeg sendte deg en lengre mail hvori jeg ba deg innstendig om å skrive en artikkel om Monochrom. Tusen takk, det ble som jeg ønsket meg, og litt mer!
26.4.2013
Terje T.
Tusen takk, en inspirerende ikke-kamera-anmeldelse :-) Bra bilder, falt for trehjulssykkelen.
25.4.2013
Sindre A.
Takk for interessant artikkel og gode bilder Geir. Kanskje er årsaken til at svart-hvitt formatet ofte fungerer så godt, at det er et konkret svar på din påpekning av behovet for å rendyrke valg. Ikke gjennom å forenkle, men ved å rette det menneskelige forstørrelsesglasset mot noe i omverdenen, noe som påfører en forskyvning i måten vi betrakter den på, og at potensielt alle motiver kan påføre denne forandringen: byer i mørke og lys, gråsvarte skygger, silhuetter, sære profiler, urgamle former, industrielle forlengelser og underjordiske linjer; alt det som ikke kan regnes ut, men må erfares, erkjennes og føles før forskyvningen tar plass.
25.4.2013
Geir B.
Tusen takk for oppmuntrende kommentarer, kjekt når en så pass personlig vinklet artikkel avdekker at det finnes likesinnede ... :-)
Rune: Du har (selvsagt) helt rett, men nå har jeg justert teksten slik at de fleste parantesene er luket ut !
mvh
Geir
25.4.2013
Erik Johan Worsøe E.
? skulle være kamera, (komma) helt uavhengig?
25.4.2013
Erik Johan Worsøe E.
Fin og interessant artikkel, egentlig om det å være et menneske utstyrt med denne underlige innretningen ? kamera, helt uavhengig av Leica Monochrom.
25.4.2013
Rune J.
Flott skrevet - like gjennomtenkt som kameramodellen selv. Og bildene som illustrerer er nydelige og inspirerende!
Men - og her kommer det - jeg druknet i parenteser!
25.4.2013
Alf S.
Tusen takk for denne artikkelen! Sjelden har jeg sett noen treffe så godt i beskrivelsen av den unike Leica følelsen. Spesiellt når det gjelder den taktile følelsen. Jeg har brukt samme objektiver på en M9 og NEX 5n og 7, og det er en himmelvid forskjell i det fotografiske.
Det er for meg fortsatt en gåte at andre produsenter ikke prioriterer kamera som et verktøy for *å fotografere*, men kun ser på det som en maskin til å produsere filer.
22.4.2013
Bent Are I.
Det finnes fotografer som får spader av sorthvitt og kjenner eimen av mugg og bakstreverskhet når de ser ett sorthvittbilde tatt etter 1970. Så finnes de fotografer som synes det er moro å lage et sorthvittbilde i ny og ne, kanskje for å redde et bilde som ellers ville vært ubrukelig, eller rett og slett som et avbrekk fra fargefotograferingen. Så finnes det fotografer som ser verden i linjer, former, teksturer, lys og skygge, og egentlig klarer seg aldeles fint uten fargevalører.
Dette kameraet er ikke for de første to gruppene.
Det er et verktøy, og definitivt ikke et for hvermansen. Både pga pris og pga de fasiliteter det IKKE tilbyr.
Men gir man bort farger, auto-dilldall og en god håndfull penger, så får man igjen i søkk og kav.
Kameraet krever mye av fotografen, både i forkant av bildet og i etterbehandlingne, men til gjengjeld gir det svært mye igjen.
Du verden! Du skriver godt! Sjelden vare å komme over kamerapesentasjoner med like høy kvalitet som produktet de beskriver!
Navnet ditt er notert for framtidig bruk.
vennlig hilsen
olav@vikse.com
22.4.2013
Geir B.
Takk for kommentarer, det er veldig inspirerende.
At artikkel handler mer om "følelse" enn om "teknikk" er (denne gang) et metodisk tilsiktet grep, og når selv Kurt (som synes at det var mye ord og lite innhold) tar seg bryet med å skrive en kommentar, så oppfatter jeg det slik at jeg har klart å treffe slik jeg ønsket ... :-)
mvh
Geir
PS
Bjørn Tore: Epson R-D1 kom jeg ikke på, antakelig fordi jeg aldri har holdt i ett.
20.4.2013
Laila N.
Fantastisk godt skrevet artikkel!
20.4.2013
kurt u.
Aldri har så få, sagt så lite med så mange ord!
20.4.2013
Erik J.
Kjempefin artikkel som setter ord på en del bildemessige mekanismer som det er verdifullt å bevisstgjøre seg på, og som trigger inspirasjon og kreativitet. Morsomt med dine taktile beskrivelser, som jeg kan kjenne meg selv igjen i.
19.4.2013
Espen K.
Godt å se andre formulere den taktile følelsen på en fortreffelig måte. Min kommer gjennom en F2AS men en monocrom er også velkommen. Takk for en god og filosofisk artikkel.
19.4.2013
Ernst V.
Jeg likte aller best denne setningen:
«Fotografer på leit etter nye og alternative standpunkter beveger seg oftest som i transe, og normale hindringer som hekker, blomsterbed, sperringer eller røde lys er noe som stort sett overses. » :-)
19.4.2013
Andreas Ø.
Flott artikkel.
Og kameraet kan jeg bare rose opp i skyene. Det er grunnen til at jeg for tiden selger alt av Canon-utstyr og går over til Leica M-systemet.
For de som er har lyst kan jeg dele etpar DNG-filer som viser den utrolige oppløsningen til MM'en. Ettersom kameraet hverken har Bayer-filter som krever interpolering mellom pixlene , ei heller antialiasing-filter (som skal hindre moiré-mønster) som de fleste andre kamera har, så er skarpheten virkelig noe å nyte.
19.4.2013
Jan T.
Så glad jeg er for at du finnes, kjære MM
jeg har lyst på deg
19.4.2013
Rune S.
Sikkert bra for de fargeblinde fotonerdene. Dette produktet må vel være det snevreste produktet i sin klasse som noengang er markedsføt? Jeg tror sex og farger er kommet for å bli... (Man kan da vel fotografere i gråskala på de fleste kamera...!
18.4.2013
Bjørn Tore Manuel E.
En liten rettelse, Epson R-D1 som kom i 2004 var det første digitale rammesøkerkameraet, dette lages dessverre ikke lenger, så sånn sett er Leica M det eneste digitale rammesøkerkameraet .
Igjen en flott poetisk artikkel :)
Mvh
BTEmanuelson
18.4.2013
SveinM M.
For en gangs skyld en artikkel med "følelse" mer enn "teknikk"! Fikk ro i sjela,og drømmer meg bort, men våkner nok brått av drømmen om det "uoppnåelige"!
Men, men, en skal aldri si aldri. Kan jo komme noe stort fra Hamar, en eller annen gang! :)
18.4.2013
Isidoros P.
Imponerende god artikel om et veldig spesielt og vakkert kamera.
18.4.2013
Geir B.
Takk for fine kommentarer ... :-)
Det er kanskje enkelte som vil savne opplysninger om tekniske detaljer, men denne gangen ble det viktigere å prøve å formidle hva kameraet gjorde med meg enn hva jeg gjorde med kameraet. At Ulf beskriver artikkelen som poetisk/filosofisk er derfor en utrolig inspirerende tilbakemelding.
mvh
Geir
18.4.2013
Ulv S.
Sjeldent/aldri har jeg lest en mer poetisk/filosofisk, og jeg våger å si lærende for Leicaentusiaster, anmeldelse av et fotoapparat, blandet med visuelle nytelser..
18.4.2013
Christine T.
Oopps..takk for årvåkenheten, Erling. Har rettet opp i det.
18.4.2013
Erling M.
Fin gjennomgang, bare en detalj, men en viktig del av brandingen - den heter Monochrom (uten e)
Teksta er så bra i seg sjøl at ein kan finne på å kjøpe kameraet usett :)
Rune: Du har (selvsagt) helt rett, men nå har jeg justert teksten slik at de fleste parantesene er luket ut !
mvh
Geir
Men - og her kommer det - jeg druknet i parenteser!
Det er for meg fortsatt en gåte at andre produsenter ikke prioriterer kamera som et verktøy for *å fotografere*, men kun ser på det som en maskin til å produsere filer.
Dette kameraet er ikke for de første to gruppene.
Det er et verktøy, og definitivt ikke et for hvermansen. Både pga pris og pga de fasiliteter det IKKE tilbyr.
Men gir man bort farger, auto-dilldall og en god håndfull penger, så får man igjen i søkk og kav.
Kameraet krever mye av fotografen, både i forkant av bildet og i etterbehandlingne, men til gjengjeld gir det svært mye igjen.
For de som vil prøve selv så kan man laste ned noen aldeles nydelige DNG filer )rett fra kameraet) på denne siden:
http://www.slack.co.uk/slack/Download.html
Navnet ditt er notert for framtidig bruk.
vennlig hilsen
olav@vikse.com
At artikkel handler mer om "følelse" enn om "teknikk" er (denne gang) et metodisk tilsiktet grep, og når selv Kurt (som synes at det var mye ord og lite innhold) tar seg bryet med å skrive en kommentar, så oppfatter jeg det slik at jeg har klart å treffe slik jeg ønsket ... :-)
mvh
Geir
PS
Bjørn Tore: Epson R-D1 kom jeg ikke på, antakelig fordi jeg aldri har holdt i ett.
«Fotografer på leit etter nye og alternative standpunkter beveger seg oftest som i transe, og normale hindringer som hekker, blomsterbed, sperringer eller røde lys er noe som stort sett overses. » :-)
Og kameraet kan jeg bare rose opp i skyene. Det er grunnen til at jeg for tiden selger alt av Canon-utstyr og går over til Leica M-systemet.
For de som er har lyst kan jeg dele etpar DNG-filer som viser den utrolige oppløsningen til MM'en. Ettersom kameraet hverken har Bayer-filter som krever interpolering mellom pixlene , ei heller antialiasing-filter (som skal hindre moiré-mønster) som de fleste andre kamera har, så er skarpheten virkelig noe å nyte.
jeg har lyst på deg
Igjen en flott poetisk artikkel :)
Mvh
BTEmanuelson
Men, men, en skal aldri si aldri. Kan jo komme noe stort fra Hamar, en eller annen gang! :)
Det er kanskje enkelte som vil savne opplysninger om tekniske detaljer, men denne gangen ble det viktigere å prøve å formidle hva kameraet gjorde med meg enn hva jeg gjorde med kameraet. At Ulf beskriver artikkelen som poetisk/filosofisk er derfor en utrolig inspirerende tilbakemelding.
mvh
Geir