Betydningen i kameramarkedet av Canons lansering
På kameramarkedet finnes som vi alle vet en mengde produsenter og merker, og de er alle ut fra sine forutsetninger i stand til å hjelpe fotografen å lage helt utmerkede bilder. Likevel er det slik at når det snakkes om hvem som har det største systemet med den største spennvidden og det mest omfattende utvalget av optikk og ekstrautstyr, er Canon og Nikon merkene det snakkes om. De mest påkostede toppmodellene er fotoverktøy som leverer det ypperste i ytelse og funksjonalitet. I volum blir kameraprodusentenes toppmodeller på grunn av sin høye utsalgspris ikke storselgere, men de representerer sin produsents høyeste nivå, og er viktige både for firmaets ansikt utad og for den delen av kundemassen som stiller så høye krav at toppmodellene er aktuelle.
Canon EOS-1D X II
Det er naturlig å starte med det viktigste av hva som skiller 1D X II fra forgjengermodellen.
Autofokusen har fått en oppgradering, med 61 fokuspunkter - hvorav 41 er av den mest presise krysstypen. De dekker et større område av søkerbildet enn før, slik at det blir enklere å plassere motivet i fokus i søkeren. En ny og forbedret AI Servo-funksjon skal gi enda hurtigere respons mot bevegelige mål som viser uregelmessig hastighet og retning, og Canon nevner i sitt pressemateriale dyr som beveger seg raskt i naturen som et eksempel.
At dyr i naturen trekkes frem som motivområde, signaliserer det viktige poenget at 1D-seriens kameraer langt i fra bare er sportskameraer. Canons 1D-serie er i likhet med Nikons tilsvarende modeller særdeles velegnede verktøy for natur- og villmarksfotografer av alle kategorier. Dette på grunn av de totale egenskapene hvorav noen av de
mest viktige er værtetting, tåleevne for støt og slag, batterikapasitet, autofokusrespons og ikke minst fremragende evne til å takle svært høye ISO-verdier samtidig som bildekvaliteten bevares. Forgjengermodellen 1D X er totalt overlegen i forhold til 5D III på høye ISO-verdier. Så snart ISO-verdien nærmer seg 6400 og over blir dette helt tydelig, og forskjellen er betydelig og økende med økende ISO-tall. Man får altså bedre egenskaper også når det gjelder bildekvalitet med en 1D-modell, og omstendighetene du fotograferer under avgjør om det er fototeknisk motivert å velge et slikt kamera. Bruksegenskapene er alltid på høyeste nivå, og selv om prisen unektelig er stiv vil du være sikker på at du har det ypperste av fotoverktøy.
Det totale ISO-området er fra 50-409600, og ordinært kalibrert område strekker seg opp til ISO 51 200. Vi har ikke fotografert med 1D X II før det er kommet i salg, og har derfor ingen mulighet til å bedømme med noen grad av presisjon hvor mye bedre det nye kameraet kan være i mørket i forhold til forgjengeren, men på dette nivået bør man ta et steg opp hvis en ny modell lanseres - og det gjelder spesielt når det er tale om en toppmodell som er konstruert spesielt for å klare krevende lysforhold og mørke omgivelser. Et kamera som klarer høy ISO - dvs. signalforsterkning siden følsomheten i seg selv ikke øker, utvider bruksområdet særlig når det brukes lyssterke objektiver. Det er når et kamera med høy ISO-kapasitet kombineres med et lyssterkt objektiv at optikken fullt ut kommer til sin rett ved fotografering i svakt lys innendørs eller utendørs. Når vi snakker om lysstyrke og blendere behersker 1D X Mark II små maksblendere like godt som store, og de som bruker lange teleobjektiver med blender f/4.0 og 2x teleforlengere vil sikkert mene det er interessant å høre om at den seneste 1D-utgaven har 61 fokuspunkter hvorav samtlige klarer å arbeide med en så liten maksblender som f/8.0.
Med 14 bilder i sekundet, to flere enn 1D X, er det klart at Mark II godt klarer å fange bevegelsesbanen for motiver som fugler i flukt, dyr i løp eller idrettsutøvere i hurtig bevegelse. Hvor mye denne økningen fra 12 til 14 betyr kan diskuteres, men et kamera med høy opptaksfrekvens kan lettere fange "det" stadiet i bevegelsen som gir akkurat hva fotografen er ute etter. Med oppslått speil kan 1D X II komme opp i 16 bilder i sekundet, men da får du ikke autofokus og du er avhengig av at motivet befinner seg i samme dybdeplan hele tiden med mindre du satser på manuell fokusering - noe som moderne autofokusobjektiver ikke er optimalisert for. Det går problemfritt å fokusere manuelt, og objektivet skades ikke, men den taktile mykheten og presisjonsfølelsen er fraværende. Autofokusobjektiver er og blir laget for autofokus.
Selve indikasjonen av hvilke fokuspunkter som er i funksjon har fått tilbake det røde lyset, som tidligere 1D-modeller opp til og inkludert 1D IV hadde, men som forsvant på 1D X. Nå har Canon åpenbart lyttet til brukere som har ønsket å få lysende fokusindikasjon tilbake.
Canon oppgir også at speilvibrasjonene er minimalisert ved hjelp av en nyutviklet speildempingsmekanisme.
Filmopptak med 1D X II
I 2016 lanseres det ikke digitale speilrefleksmodeller uten mulighet for filmopptak, og 1D X Mark II tar som forventet dette videre i forhold til forgjengeren. Du kan ta opp filmene i 4K-kvalitet (4096 x 2160) med valgbare frekvenser på opp til 60 bilder i sekundet. Dette forutsetter at du benytter den nye minnekortstandarden CFast 2.0™. Går du ned til full HD - 1920 x 1080p - som heller ikke er noe lite filmformat, kan du få opp til 120 bilder i sekundet, noe som gir helt nye kreative muligheter. Fra et 4K-opptak kan du dessuten ta ut stillbilder i .jpg med en pikseloppløsning på 8.8 megapiksler. Det gir ikke den samme kvalitet og fremfor alt ikke det samme spillerom for senere bildebehandling som råfilopptak i stillbilder, men når man har tatt opp en film gir 1D X II muligheter for å ekstrahere stillbilder i en ganske bra størrelse og kvalitet fra denne filmen. Ved filmopptak kan du bruke skjermen bak under fokuseringen, og da er skjermen berøringsfølsom slik at du kan trykke på skjermen og fokusere på den måten. Skjermen er av LCD-typen, som er betraktelig mer holdbar på lang sikt enn skjermer bygget på OLED-teknikk.
Det er ikke langt unna sannheten å kalle 1D X II et fullblods filmkamera, som til tross for sine utvilsomme glimrende egenskaper som et stillbildekamera introduserer en imponerende funksjonalitet til rene filmopptak. Et tegn på dette, er at kameraet har fått hodetelefonutgang slik at den som filmer kan følge med på lydopptakskvaliteten i sanntid og øyeblikkelig foreta justeringer hvis nødvendig. I tillegg har Canon lagt på en forbedret fokuseringsmodus med såkalt Dual Pixel-fokusering på brikken. Det begrepet kan være greit å forklare nærmere. Dual Pixel-fokusering innebærer at hver eneste av de 20 millioner piksler på brikken er dekket av ikke én men av to separate fotodioder. Dermed vil kameraet fokusere med større nøyaktighet når fokuseringen skjer direkte på brikkeplanet i det de to diodene registrerer motivet fra hver sin vinkel. Dette prinsippet ble først introdusert på konsumentkameraet EOS 70D, som i sin tid og med rette ble betegnet som et stillbildekamera med en tilnærmet like kapabel filmfunksjon. Nå har det samme altså kommet på en toppmodell som har usammenliknbart mye større funksjonell kapasitet enn konsumentklassemodellene.
Andre endringer
De fleste egenskaper har fått et løft med EOS-1D X II. Kraftigere prosessorer og høyere hastighet medfører høyere strømforbruk, og kameraet har fått et nytt batteri for å levere mer kraft - LP-E19 på 2750 mAh med tilhørende lader LC-E19. Tidligere batterier som LP-E4 og LP-E4N kan også brukes uten vanskeligheter, og foreløpige rapporter går ut på at disse batteriene er kompatible med den nye laderen LP-E19. Hvis så er tilfelle, er det en stor fordel. En detalj angående strømforbruk, batteri og kapasitet er at Canon angir at den høyeste mulige opptakshastighet med 1D X II er redusert til 10 bilder i sekundet når batteriets ladningsnivå er mindre enn 50%. Det samme gjelder når ISO-verdien er høyere enn 32000. Hvis kameraet er nedkjølt og ISO-verdien er over 20000 er høyeste opptaksfrekvens også 10 bilder i sekundet.
EOS-1D X Mark II har fått innebygget GPS-mottaker slik at bildene automatisk kan merkes med tid og sted for opptak med fullstendig nøyaktighet.
Å laste ned bilder direkte fra kameraet går raskere når USB-utgangen følger USB 3.0-standarden. Metoden med å benytte kortleser og sette minnekortene i denne er likevel den beste. Når minnekort nevnes må vi også kommentere Canons valg med å utstyre 1D X II med én CF-kortplass og en CFast-kortplass. Siden hverken kortplasser eller kortlesere for de to standardene er kompatible, betyr det to ting: Fotografen er nødt til å ha kortlesere av to ulike typer, og fotografen kan ikke ha to like minnekort. I og for seg er ikke denne situasjonen annerledes enn da 1D-kameraene hadde CF- og SD-kortplass, men den som anskaffer seg et 1D X II trenger altså minnekort av to forskjellige typer hvis to minnekort er ønskelig å ha i kameraet - noe det er ved kritiske opptak selv om minnekort er meget pålitelige saker.
EOS-1D X II - til hvilken bruk?
Dette kameraet er ut fra spesifikasjonene og erfaringer med forgjengermodellene et topp-produkt til naturfoto inkludert fugl, dyr og også landskaper, samt naturligvis alle former for sportsfoto og til fotografering hvor den aller beste ytelse i mørke omgivelser er ønsket og fotografen er villig til å betale prisen for et 1D X II. Enkelte vil kunne bemerke at 20 megapiksler er "lite" i forhold til enkelte andre modeller på markedet. Det er riktig at det i dag kan kjøpes kameraer som gir over det dobbelte antall piksler, og de gir rimeligvis mulighet til enda større forstørrelser. Vi skal likevel huske på at dengang EOS 1Ds II med 16.7 megapiksler ble introdusert i 2005 var den unisone oppfatning blant også yrkesfotografer som levde av å selge landskapsbilder at den bildedetaljeringen man fikk fra 1Ds II var helt fantastisk, og det ble i fullt alvor sammenliknet med mellomformat film. Dagens fullformatmodeller som 1D X II eller forgjengeren 1D X med 18 megapiksler er ikke dårligere enn 1Ds II fra 2005, og det er klart at 1D X II med stort hell kan brukes til landskapsfoto selv om de som anskaffer et kamera spesifikt til landskap neppe velger akkurat denne modellen. Når det man er ute etter er et kamera som behersker et stort antall varierte fotografiske oppgaver best mulig og som skal være både mekanisk robust og ha ekstrem ytelse i svakt lys, er 1D-serien et nærliggende valg og det er denne brede allsidigheten kombinert med høye standarder for materialvalg som gjør en forskjell. Prisen er den ene reelle anstøtsstenen, man må enten ha rikelig med penger eller være villig til å spare samvittighetsfullt for å oppnå det beste.
EOS-1D X II er bygget for å klare 400 000 eksponeringer eller mer, det samme antallet som forgjengeren EOS-1D X og det dobbelte av hva anerkjente og meget gode kameramodeller som EOS 5D III og EOS 7D II klarer.
Pris og tilgjengelighet
EOS-1D X Mark II har salgsstart i april og anbefalt utsalgspris inkl mva er 61.529,-.
På kameramarkedet finnes som vi alle vet en mengde produsenter og merker, og de er alle ut fra sine forutsetninger i stand til å hjelpe fotografen å lage helt utmerkede bilder. Likevel er det slik at når det snakkes om hvem som har det største systemet med den største spennvidden og det mest omfattende utvalget av optikk og ekstrautstyr, er Canon og Nikon merkene det snakkes om. De mest påkostede toppmodellene er fotoverktøy som leverer det ypperste i ytelse og funksjonalitet. I volum blir kameraprodusentenes toppmodeller på grunn av sin høye utsalgspris ikke storselgere, men de representerer sin produsents høyeste nivå, og er viktige både for firmaets ansikt utad og for den delen av kundemassen som stiller så høye krav at toppmodellene er aktuelle.
Canon EOS-1D X II
Det er naturlig å starte med det viktigste av hva som skiller 1D X II fra forgjengermodellen.
Autofokusen har fått en oppgradering, med 61 fokuspunkter - hvorav 41 er av den mest presise krysstypen. De dekker et større område av søkerbildet enn før, slik at det blir enklere å plassere motivet i fokus i søkeren. En ny og forbedret AI Servo-funksjon skal gi enda hurtigere respons mot bevegelige mål som viser uregelmessig hastighet og retning, og Canon nevner i sitt pressemateriale dyr som beveger seg raskt i naturen som et eksempel.
At dyr i naturen trekkes frem som motivområde, signaliserer det viktige poenget at 1D-seriens kameraer langt i fra bare er sportskameraer. Canons 1D-serie er i likhet med Nikons tilsvarende modeller særdeles velegnede verktøy for natur- og villmarksfotografer av alle kategorier. Dette på grunn av de totale egenskapene hvorav noen av de
mest viktige er værtetting, tåleevne for støt og slag, batterikapasitet, autofokusrespons og ikke minst fremragende evne til å takle svært høye ISO-verdier samtidig som bildekvaliteten bevares. Forgjengermodellen 1D X er totalt overlegen i forhold til 5D III på høye ISO-verdier. Så snart ISO-verdien nærmer seg 6400 og over blir dette helt tydelig, og forskjellen er betydelig og økende med økende ISO-tall. Man får altså bedre egenskaper også når det gjelder bildekvalitet med en 1D-modell, og omstendighetene du fotograferer under avgjør om det er fototeknisk motivert å velge et slikt kamera. Bruksegenskapene er alltid på høyeste nivå, og selv om prisen unektelig er stiv vil du være sikker på at du har det ypperste av fotoverktøy.
Det totale ISO-området er fra 50-409600, og ordinært kalibrert område strekker seg opp til ISO 51 200. Vi har ikke fotografert med 1D X II før det er kommet i salg, og har derfor ingen mulighet til å bedømme med noen grad av presisjon hvor mye bedre det nye kameraet kan være i mørket i forhold til forgjengeren, men på dette nivået bør man ta et steg opp hvis en ny modell lanseres - og det gjelder spesielt når det er tale om en toppmodell som er konstruert spesielt for å klare krevende lysforhold og mørke omgivelser. Et kamera som klarer høy ISO - dvs. signalforsterkning siden følsomheten i seg selv ikke øker, utvider bruksområdet særlig når det brukes lyssterke objektiver. Det er når et kamera med høy ISO-kapasitet kombineres med et lyssterkt objektiv at optikken fullt ut kommer til sin rett ved fotografering i svakt lys innendørs eller utendørs. Når vi snakker om lysstyrke og blendere behersker 1D X Mark II små maksblendere like godt som store, og de som bruker lange teleobjektiver med blender f/4.0 og 2x teleforlengere vil sikkert mene det er interessant å høre om at den seneste 1D-utgaven har 61 fokuspunkter hvorav samtlige klarer å arbeide med en så liten maksblender som f/8.0.
Med 14 bilder i sekundet, to flere enn 1D X, er det klart at Mark II godt klarer å fange bevegelsesbanen for motiver som fugler i flukt, dyr i løp eller idrettsutøvere i hurtig bevegelse. Hvor mye denne økningen fra 12 til 14 betyr kan diskuteres, men et kamera med høy opptaksfrekvens kan lettere fange "det" stadiet i bevegelsen som gir akkurat hva fotografen er ute etter. Med oppslått speil kan 1D X II komme opp i 16 bilder i sekundet, men da får du ikke autofokus og du er avhengig av at motivet befinner seg i samme dybdeplan hele tiden med mindre du satser på manuell fokusering - noe som moderne autofokusobjektiver ikke er optimalisert for. Det går problemfritt å fokusere manuelt, og objektivet skades ikke, men den taktile mykheten og presisjonsfølelsen er fraværende. Autofokusobjektiver er og blir laget for autofokus.
Selve indikasjonen av hvilke fokuspunkter som er i funksjon har fått tilbake det røde lyset, som tidligere 1D-modeller opp til og inkludert 1D IV hadde, men som forsvant på 1D X. Nå har Canon åpenbart lyttet til brukere som har ønsket å få lysende fokusindikasjon tilbake.
Canon oppgir også at speilvibrasjonene er minimalisert ved hjelp av en nyutviklet speildempingsmekanisme.
Filmopptak med 1D X II
I 2016 lanseres det ikke digitale speilrefleksmodeller uten mulighet for filmopptak, og 1D X Mark II tar som forventet dette videre i forhold til forgjengeren. Du kan ta opp filmene i 4K-kvalitet (4096 x 2160) med valgbare frekvenser på opp til 60 bilder i sekundet. Dette forutsetter at du benytter den nye minnekortstandarden CFast 2.0™. Går du ned til full HD - 1920 x 1080p - som heller ikke er noe lite filmformat, kan du få opp til 120 bilder i sekundet, noe som gir helt nye kreative muligheter. Fra et 4K-opptak kan du dessuten ta ut stillbilder i .jpg med en pikseloppløsning på 8.8 megapiksler. Det gir ikke den samme kvalitet og fremfor alt ikke det samme spillerom for senere bildebehandling som råfilopptak i stillbilder, men når man har tatt opp en film gir 1D X II muligheter for å ekstrahere stillbilder i en ganske bra størrelse og kvalitet fra denne filmen. Ved filmopptak kan du bruke skjermen bak under fokuseringen, og da er skjermen berøringsfølsom slik at du kan trykke på skjermen og fokusere på den måten. Skjermen er av LCD-typen, som er betraktelig mer holdbar på lang sikt enn skjermer bygget på OLED-teknikk.
Det er ikke langt unna sannheten å kalle 1D X II et fullblods filmkamera, som til tross for sine utvilsomme glimrende egenskaper som et stillbildekamera introduserer en imponerende funksjonalitet til rene filmopptak. Et tegn på dette, er at kameraet har fått hodetelefonutgang slik at den som filmer kan følge med på lydopptakskvaliteten i sanntid og øyeblikkelig foreta justeringer hvis nødvendig. I tillegg har Canon lagt på en forbedret fokuseringsmodus med såkalt Dual Pixel-fokusering på brikken. Det begrepet kan være greit å forklare nærmere. Dual Pixel-fokusering innebærer at hver eneste av de 20 millioner piksler på brikken er dekket av ikke én men av to separate fotodioder. Dermed vil kameraet fokusere med større nøyaktighet når fokuseringen skjer direkte på brikkeplanet i det de to diodene registrerer motivet fra hver sin vinkel. Dette prinsippet ble først introdusert på konsumentkameraet EOS 70D, som i sin tid og med rette ble betegnet som et stillbildekamera med en tilnærmet like kapabel filmfunksjon. Nå har det samme altså kommet på en toppmodell som har usammenliknbart mye større funksjonell kapasitet enn konsumentklassemodellene.
Andre endringer
De fleste egenskaper har fått et løft med EOS-1D X II. Kraftigere prosessorer og høyere hastighet medfører høyere strømforbruk, og kameraet har fått et nytt batteri for å levere mer kraft - LP-E19 på 2750 mAh med tilhørende lader LC-E19. Tidligere batterier som LP-E4 og LP-E4N kan også brukes uten vanskeligheter, og foreløpige rapporter går ut på at disse batteriene er kompatible med den nye laderen LP-E19. Hvis så er tilfelle, er det en stor fordel. En detalj angående strømforbruk, batteri og kapasitet er at Canon angir at den høyeste mulige opptakshastighet med 1D X II er redusert til 10 bilder i sekundet når batteriets ladningsnivå er mindre enn 50%. Det samme gjelder når ISO-verdien er høyere enn 32000. Hvis kameraet er nedkjølt og ISO-verdien er over 20000 er høyeste opptaksfrekvens også 10 bilder i sekundet.
EOS-1D X Mark II har fått innebygget GPS-mottaker slik at bildene automatisk kan merkes med tid og sted for opptak med fullstendig nøyaktighet.
Å laste ned bilder direkte fra kameraet går raskere når USB-utgangen følger USB 3.0-standarden. Metoden med å benytte kortleser og sette minnekortene i denne er likevel den beste. Når minnekort nevnes må vi også kommentere Canons valg med å utstyre 1D X II med én CF-kortplass og en CFast-kortplass. Siden hverken kortplasser eller kortlesere for de to standardene er kompatible, betyr det to ting: Fotografen er nødt til å ha kortlesere av to ulike typer, og fotografen kan ikke ha to like minnekort. I og for seg er ikke denne situasjonen annerledes enn da 1D-kameraene hadde CF- og SD-kortplass, men den som anskaffer seg et 1D X II trenger altså minnekort av to forskjellige typer hvis to minnekort er ønskelig å ha i kameraet - noe det er ved kritiske opptak selv om minnekort er meget pålitelige saker.
EOS-1D X II - til hvilken bruk?
Dette kameraet er ut fra spesifikasjonene og erfaringer med forgjengermodellene et topp-produkt til naturfoto inkludert fugl, dyr og også landskaper, samt naturligvis alle former for sportsfoto og til fotografering hvor den aller beste ytelse i mørke omgivelser er ønsket og fotografen er villig til å betale prisen for et 1D X II. Enkelte vil kunne bemerke at 20 megapiksler er "lite" i forhold til enkelte andre modeller på markedet. Det er riktig at det i dag kan kjøpes kameraer som gir over det dobbelte antall piksler, og de gir rimeligvis mulighet til enda større forstørrelser. Vi skal likevel huske på at dengang EOS 1Ds II med 16.7 megapiksler ble introdusert i 2005 var den unisone oppfatning blant også yrkesfotografer som levde av å selge landskapsbilder at den bildedetaljeringen man fikk fra 1Ds II var helt fantastisk, og det ble i fullt alvor sammenliknet med mellomformat film. Dagens fullformatmodeller som 1D X II eller forgjengeren 1D X med 18 megapiksler er ikke dårligere enn 1Ds II fra 2005, og det er klart at 1D X II med stort hell kan brukes til landskapsfoto selv om de som anskaffer et kamera spesifikt til landskap neppe velger akkurat denne modellen. Når det man er ute etter er et kamera som behersker et stort antall varierte fotografiske oppgaver best mulig og som skal være både mekanisk robust og ha ekstrem ytelse i svakt lys, er 1D-serien et nærliggende valg og det er denne brede allsidigheten kombinert med høye standarder for materialvalg som gjør en forskjell. Prisen er den ene reelle anstøtsstenen, man må enten ha rikelig med penger eller være villig til å spare samvittighetsfullt for å oppnå det beste.
EOS-1D X II er bygget for å klare 400 000 eksponeringer eller mer, det samme antallet som forgjengeren EOS-1D X og det dobbelte av hva anerkjente og meget gode kameramodeller som EOS 5D III og EOS 7D II klarer.
Pris og tilgjengelighet
EOS-1D X Mark II har salgsstart i april og anbefalt utsalgspris inkl mva er 61.529,-.
Canon EOS-1 DX Mark II sett forfra
Canon
Canon EOS-1D X Mark II med 24-70 og blitz
Canon
Autofokussensoren i Canon EOS-1D X II
Canon
Canon EOS-1D X Mark II med det populære 70-200 2.8 IS II
Canon