Ta bedre portrettbilder

Vi har tatt en prat med portrettfotograf, Svein Bringsdal, for å lære mer om hvordan man tar bedre portretter.
En alltid smilende Svein Bringsdal kommer ruslende inn i butikken, og vi setter oss i sofakroken for å ta en prat. Det er alltid hyggelig å gjøre det i sofakroken, som gir en uformell og avslappet stemning.

Jeg har lyst til å få vite mer om hvordan man tar bedre portrettbilder, og selv om jeg er klar over at vi egentlig burde gjort dette som en workshop i et studio, er dette bedre når jeg skal videreformidle til dere det Svein har å fortelle.

Isolere motivet eller ta med bakgrunn?
-Det viktigste når du skal ta et portrett, er å vite hva du ønsker å formidle. Det vil bestemme utsnitt, vinkler, komposisjon og ikke minst hvordan du vil belyse motivet. Er det en stemning, en følelse eller modellens personlighet du vil fremheve?

Det er vanlig å tenke at i portretter skal man framheve ansiktet og gjøre bakgrunnen uskarp. Dette er også grunnen til at tradisjonelle portrettobjektiver ofte har ekstremt stor blenderåpning, da det gjør bakgrunnen mer uskarp og ofte penere. Hvis du ikke har et lyssterkt portrettobjektiv, får du samme effekten ved å flytte motivet lenger fra bakgrunnen. -Ofte vil man ha motivet i et miljø som sier noe om personen eller om grunnen til at du fotograferer vedkommende. Da vil man ikke ha den korte dybdeskarpheten man får fra stor blender. I slike tilfeller må du ha nok dybdeskarphet til at man kan se omgivelsene. De trenger ikke være sylskarpe, ofte holder det at man oppfatter hva slags miljø det er, uten at detaljene blir vesentlige, sier Bringsdal.

Vi spør ham hva man må tenke på hvis man tar med litt bakgrunn i bildet, og får umiddelbart svaret «unngå lyktestolper gjennom hodet». Dette er en klassisk feil. Man er opptatt av hovedmotivet, og glemmer å sjekke bakgrunnen, og noen ganger står motivet rett foran et forstyrrende element som ser ut som den vokser ut av hodet på vedkommende. -Generelt kan vi si at bakgrunnen bør være ryddig. Sjekk om det er elementer som bryter med harmonien. Hvis det er det, prøv å bytte vinkel, flytte motivet litt, gjøre bakgrunnen mer uskarp eller rett og slett ta bort det som forstyrrer.

Lyset er det det viktigste
La oss ta et par viktige begreper først. Du har kanskje hørt om hardt og bløtt lys. Hardt lys kommer fra små lyskilder, eller lyskilder som se små ut fordi de er langt unna (som for eksempel sola, en liten blits eller liknende). Bløtt lys kommer fra en stor lyskilde. Den faktiske forskjellen er at hardt lys har små, brå overganger mellom lys- og skyggeområder, mens bløtt lys har større, mykere overganger.

Forskjellen på dette gjør mye for hvordan en person framstår på bildet. Vil du ha noe hardt og tøft, bruker du hardt lys. Det får fram rynker og porer og framhever mange ansiktstrekk. Vil du har noe softere, mere behagelig belysning bruker du et bløtt lys.
-Før du bestemmer deg for hva slags lys du søker, bør du tenke gjennom hvordan du ønsker å framstille motivet. Tar du bilde av en gammel sjømann eller industriarbeider, er kanskje det harde lystet, som gjør motivet «furet og værbitt» bedre. Men vil du ta et bilde av din kjære vil du kanskje sikte mot noe mer romantisk, sier Bringsdal.

Svein forteller at det aller bløteste lyset får du ute når det er overskyet. Da er hele himmelen lyskilde, og du får omtrent ikke skygger over hodet. Sola derimot gir et svært hardt lys, og det er sjelden flatterende når motivet har sola rett i øynene.

Hjelpemidler
Det er mye du kan gjøre for å få lyset slik du ønsker. Her er noen ting du kan vurdere
· Plasser motivet slik at det naturlige lyset faller slik du ønsker det, enten det er ute eller inne, med lys gjennom et vindu.
· Hvis du ikke ønsker det harde lyset fra sola, kan du bruke en diffusor – en hvit duk som sprer lyset over en større flate. Jo større den er, eller jo nærmere motivet den er, desto mykere blir lyset.
· Hvis du bare har én lyskilde, og får skygger du ikke ønsker, kan du bruke en refleksskjerm til å reflektere lyset til den andre siden av motivet. Disse er vanligvis sammenleggbare, og gjerne hvite, sølv- eller gullfargete. Hold den sånn at den reflekterer lyskilden slik at det faller på motivet slik du ønsker. Du kan holde den selv, be en tredjeperson om å gjøre det eller i noen tilfeller kan til og med motivet holde den selv. Vil du gjøre det billig, kan du også bruke en hvit isoporplate, for eksempel.
· Hvis du ønsker å jobbe med kunstig lys, finnes det muligheter fra de enkleste blitsene til de mest avanserte studiolampene. De små blitsene har lav effekt, gir en liten lyskilde (hardt lys) og du har ingen mulighet for å se hvordan lyset faller før du tar bildet. Det er derfor ganske begrenset hvilke muligheter de gir. Bruker du en studioblits (et sett med to blitser, stativer og utløser trenger ikke koste så mye mer enn én litt avansert vanlig speedlight-blits) har du mye større muligheter til å kontrollere lyset. De har modelleringslys, så du kan se hvordan lyset faller før du tar bildet, du kan sette på lysformere som softbokser, paraplyer eller en beautydish.

Lek med lyset
Det er vanskelig å beskrive hvordan du skal sette lyset for at det skal bli pent. Dette må du jobbe med selv. -Lek med de nevnte hjelpemidlene, lek med naturlig lys, og se hvordan ulike settinger gir ulikt resultat. Bruk gjerne noen du kjenner godt, som vanligvis er mer tålmodig enn de fleste andre, og er en person du vet hvordan ser ut. Da er det lettere å se resultatet av forsøkene dine sier Bringsdal. Gjør du dette lærer du fort mye om hvordan du skal sette lyset.

Svein sier at målet må være å ikke trenge å tenke på hvordan du teknisk setter lyset. At du har det så godt innarbeidet at du kan se for deg hvordan du vil ha det, og bruke tiden og kreftene på å kommunisere med motivet for å få det resultatet du ønsker.

Hva om jeg vil sette opp et studio?
Hvis du ønsker å gå til anskaffelse av blitslamper til et studio eller utebruk, er det noen ting som bør være på plass. Det går an å starte billig og forsiktig, eller det går an å gå all inn. Det går an å legge opp til et hjemmestudio, eller du kan satse på noe mobilt som du også kan ta med ut. Du kan gå for manuell styring av lyset eller TTL. Her er mulighetene og prisnivåene mange. Vi anbefaler å satse på et merke som er noen lunde kjent og veletablert, så du vet at du får tak i utstyr til det også om noen år.

Her er et forsøk på en liste over hva du minimum trenger til et lite studio:
· 1 blitslampe (men helst to)
· 1 stativ til hver lampe
· Bakgrunn (dette kan være en dedikert papirrull, vinylbakgrunn, eller bare en nøytral vegg)
· Paraply eller softboks til hver lampe
· Refleksskjerm som kan holdes eller monteres på stativ (viktig hvis du bare har én lampe)

Ulike lysformere
Vi har nevnt noen lysformere allerede, men det er kanskje ikke så lett å vite hva de brukes til. Her er noen korte forklaringer:
· Refleksskjermer kan ofte brettes sammen så de er lette å ta med. Kan brukes for å lyse opp skygger, eller hente lys fra en annen kilde (plasser motivet i skyggen og hent lys fra sola). Refleksskjermer kan brukes med eller uten kunstige lyskilder.
· Softboks brukes sammen med en blitslampe og gjør lyset mykere ved at lyset treffer en diffusorduk og dermed kommer fra en større overflate. Reduserer lysstyrken litt. Større softboks krever større og kraftigere lampe.
· Paraply gjør mye det samme som softboks, men kan velge litt farge på paraplyen, og dermed litt hva slags lys du får fra den. Du kan også til en viss grad justere avstanden fra lampen, og dermed også endre kvaliteten på lyset. Det finnes også diffusorparaplyer. Paraplyer er billige og lette å ta med seg.
· Reflektor er en skjerm du setter på fronten av lampen for å styre vinkelen lyset spres fra og litt hvor stor lyskilden blir
· Beautydish er en reflektor med litt spesielle refleksegenskaper som gir et spennende lys for portretter.
· Raster ensretter lyset og øker kontrasten. Brukes gjerne sammen med en softboks

Svein Bringsdal anbefaler ikke å bruke speedlight-blits. -De er små, så det er vanskelig å få brukt annet enn veldig små softbokser. Lyskilden er liten og gir et hardt, og ofte ujevnt lys. Uten modelleringslys er det vanskelig å sette lyset riktig, de bruker lang tid på å lade opp, så du kan miste viktige øyeblikk, sier han. Det finnes gode, mobile studioblitser, til og med modeller du kan sette i blitsskoen på kameraet, hvis du vil ha det veldig kompakt.

Oppsummering
Portrettfotografering handler om å modellere ansiktet med lys og skygger som framhever/skjuler ansiktstrekk. Finn ut hva du ønsker å formidle, og ha en plan for hva du ønsker å få fram.

Hvordan du velger å sette lyset er underordnet, men har du noen hjelpemidler tilgjengelig, får du langt større muligheter til å få det resultatet du ønsker.

Det er mange regler i fotografering. Når du har lært deg reglene, er det lov å bryte dem, alle sammen, så lenge du gjør det bevisst og med en plan bak.

Svein er en travel mann og må videre. Alltid smilende og alltid på farten. Takk for tiden din og for gode tips, Svein.


Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.

Foto: Svein Bringsdal -
Foto: Svein Bringsdal
Plasser motivet i en setting, så blir historien i bildet tydeligere.
Foto: Svein Bringsdal -
Foto: Svein Bringsdal
Bilde av Robin er tatt med en magnum reflektor ovenifra. Klassisk hard belysning.
Foto: Erik Faarlund -
Foto: Erik Faarlund
Tatt kun med naturlig lys. Liv og festkledde mennesker i bakgrunnen viser at det er en slags fest. Smilende kineser med Mao-lue gir flere hint om historien i bildet.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Espen J.
Tusen takk for inspirerende ord og en god artikkel.
3.11.2017
Erik F.
Tusen takk :-)
3.11.2017
Kjartan N.
Enig med Pål. :) Veldig bra artikkel! :)
3.11.2017
Pål M. S.
Flott, inspirerende og aktuell lesning:-)
2.11.2017
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu