Nikon har vært et av de virkelig store navnene innen foto i veldig mange tiår. De har hatt banebrytende modeller med ny teknologi, de har laget kameraer som i dag er klassikere. De har produsert presisjonsinstrumenter som folk har blitt glade i og elsket å fotografere med.
De siste 10 årene har vi følt at de har ligget teknologisk foran hovedkonkurrenten, Canon, på mange områder. Ikke minst har de puttet så mye spennende nytt inn i kameraene sine, at det alltid har vært en «Wow»-faktor ved dem. Det har gjort dem inspirerende å bruke og interessante å skrive om. Dette har skjedd i en periode der Canon hele tiden bare vurderte hva de var nødt til å putte inn for å selge, og sjelden kom med noe som vekket stor entusiasme.
Så spoler vi fram til 2020, og hva skjer. Rollene er fullstendig byttet om. Samtidig som Canon viser muskler, mye ny teknologi og produkter med muligheter vi aldri før har sett, går Nikon motsatt vei, og lanserer det ene kameraet etter det andre uten ny teknologi. Kun gammel teknologi skrudd sammen i en ny kombinasjon. Z50 (som kom i 2019) og D780 var begge eksempler på dette. Så kom D6, som visstnok skulle ha bedre autofokus, men ellers ingen store forbedringer fra forgjengeren som da var 4 år gammel.
I dag har Nikon lansert Z5, lillebroren til Z6. Heller ikke den med ny teknologi. Forbedringer fra Z6 er at det har 2 minnekortplaser, et nytt, kraftigere batteri (EN-EL15C) og kan lades og drives fra en USB-C nødlader. Den er samme størrelse og vekt som Z6, og med samme autofokussystem og bildestabilisator, men med enklere bildebrikke (ikke BSI), ikke samme skuddtakt, ikke infodisplay på toppen, dårligere skjerm og mindre metall i konstruksjonen. Prisen er ikke så mye lavere enn Z6, og da kan man spørre seg hvem som vil ha det.
I seg selv er ikke dette noe stort problem – Canon har tross alt drevet sånn i omtrent 10 år, fram til nå. Men det er et par forskjeller. Canon har vært de store (med enorme markedsmuskler og mange bein å stå på), og har kunnet gjøre sånn og likevel selge godt. Det andre er at Nikon har en litt spesiell salgsstrategi. De bestemmer seg på forhånd hvor mange de skal selge av hvert produkt neste år, og stimulerer alle leddene i systemet til ikke å selge mer (eller mindre). Når de hvert år budsjetterer med lavere salg enn året før, betyr det at de aldri kan vokse. De kan bare bil mindre og mindre. Når de ikke lenger lanserer produkter som vekker entusiasme, begynner vi å lure på hva de skal leve av framover.
Nikon har lagt ned organisasjonen i Norge, og organisasjonen i Norden er så lavt bemannet at de ikke får gjort det de skal. Det har blitt mye vanskeligere for forhandlere i Norge å forholde seg til Nikon, få informasjon og opplæring (for eksempel har redaksjonen ennå ikke fått informasjon fra Nikon om det nye Z5 og optikk som ble lansert samtidig).
Canon har i år vist at de vil noe med sin speilløse satsning. Nikon viser nesten det motsatte. Etter at Z6 og Z7 ble lansert, har de kommet med rimeligere modeller, og den profesjonelle optikken kommer sent og i for lite antall.
Vi er redde for at dagens lansering er en spiker i kista til Nikon. Z5 viser at Nikon ikke har noe ny teknologi. Den viser også at de satser på de lavere segmentene og ikke de høyere. Men for å øke konverteringen til Nikon speilløst, trengs det profesjonelle brukere som kan vise at dette er skikkelige saker. Uten det er det færre som tør å skifte, for de blir usikre på både kvaliteten, strategien og utviklingen videre.
Konkurransen er for hard, og markedet for lite til at man kan drive på slik som dette i dag. Vi vil veldig gjerne ha Nikon videre med, men da må de gjøre noe bedre og viktigere enn dette. Slik det er nå, ser de ut som den nye Pentax – en produsent som lager noe som enkelte eksisterende brukere vil kjøpe, men som ikke rekrutterer noen nye, samtidig som de taper andeler til andre produsenter. Det er ikke en vinnerstrategi.
Kjære Nikon. Ikke gjør dere selv irrelevante og overflødige.
De siste 10 årene har vi følt at de har ligget teknologisk foran hovedkonkurrenten, Canon, på mange områder. Ikke minst har de puttet så mye spennende nytt inn i kameraene sine, at det alltid har vært en «Wow»-faktor ved dem. Det har gjort dem inspirerende å bruke og interessante å skrive om. Dette har skjedd i en periode der Canon hele tiden bare vurderte hva de var nødt til å putte inn for å selge, og sjelden kom med noe som vekket stor entusiasme.
Så spoler vi fram til 2020, og hva skjer. Rollene er fullstendig byttet om. Samtidig som Canon viser muskler, mye ny teknologi og produkter med muligheter vi aldri før har sett, går Nikon motsatt vei, og lanserer det ene kameraet etter det andre uten ny teknologi. Kun gammel teknologi skrudd sammen i en ny kombinasjon. Z50 (som kom i 2019) og D780 var begge eksempler på dette. Så kom D6, som visstnok skulle ha bedre autofokus, men ellers ingen store forbedringer fra forgjengeren som da var 4 år gammel.
I dag har Nikon lansert Z5, lillebroren til Z6. Heller ikke den med ny teknologi. Forbedringer fra Z6 er at det har 2 minnekortplaser, et nytt, kraftigere batteri (EN-EL15C) og kan lades og drives fra en USB-C nødlader. Den er samme størrelse og vekt som Z6, og med samme autofokussystem og bildestabilisator, men med enklere bildebrikke (ikke BSI), ikke samme skuddtakt, ikke infodisplay på toppen, dårligere skjerm og mindre metall i konstruksjonen. Prisen er ikke så mye lavere enn Z6, og da kan man spørre seg hvem som vil ha det.
I seg selv er ikke dette noe stort problem – Canon har tross alt drevet sånn i omtrent 10 år, fram til nå. Men det er et par forskjeller. Canon har vært de store (med enorme markedsmuskler og mange bein å stå på), og har kunnet gjøre sånn og likevel selge godt. Det andre er at Nikon har en litt spesiell salgsstrategi. De bestemmer seg på forhånd hvor mange de skal selge av hvert produkt neste år, og stimulerer alle leddene i systemet til ikke å selge mer (eller mindre). Når de hvert år budsjetterer med lavere salg enn året før, betyr det at de aldri kan vokse. De kan bare bil mindre og mindre. Når de ikke lenger lanserer produkter som vekker entusiasme, begynner vi å lure på hva de skal leve av framover.
Nikon har lagt ned organisasjonen i Norge, og organisasjonen i Norden er så lavt bemannet at de ikke får gjort det de skal. Det har blitt mye vanskeligere for forhandlere i Norge å forholde seg til Nikon, få informasjon og opplæring (for eksempel har redaksjonen ennå ikke fått informasjon fra Nikon om det nye Z5 og optikk som ble lansert samtidig).
Canon har i år vist at de vil noe med sin speilløse satsning. Nikon viser nesten det motsatte. Etter at Z6 og Z7 ble lansert, har de kommet med rimeligere modeller, og den profesjonelle optikken kommer sent og i for lite antall.
Vi er redde for at dagens lansering er en spiker i kista til Nikon. Z5 viser at Nikon ikke har noe ny teknologi. Den viser også at de satser på de lavere segmentene og ikke de høyere. Men for å øke konverteringen til Nikon speilløst, trengs det profesjonelle brukere som kan vise at dette er skikkelige saker. Uten det er det færre som tør å skifte, for de blir usikre på både kvaliteten, strategien og utviklingen videre.
Konkurransen er for hard, og markedet for lite til at man kan drive på slik som dette i dag. Vi vil veldig gjerne ha Nikon videre med, men da må de gjøre noe bedre og viktigere enn dette. Slik det er nå, ser de ut som den nye Pentax – en produsent som lager noe som enkelte eksisterende brukere vil kjøpe, men som ikke rekrutterer noen nye, samtidig som de taper andeler til andre produsenter. Det er ikke en vinnerstrategi.
Kjære Nikon. Ikke gjør dere selv irrelevante og overflødige.
Det var banebrytende gode ISO egenskaper som åpnet nye dører for meg som daværende fuglefotograf. Etter hvert dro jo Canon innpå og det jevnet seg vel ut.
Etter og ha hatt Z6 et års tid ble det byttet ut med EOS R sist vinter, og nå blir det vel en R6 på meg.
Artikkelen her stemmer sikkert bra mht historikken min.
Jeg prøver å blande meg minst mulig i hva markedsavdelingen skriver på produktsidene. Til gjengjeld blander ikke de seg så mye i hva jeg skriver.
Når det er sagt, så har jeg aldri hevdet at Z5 er et dårlig kamera. Det er lite spennende, uten ny teknologi, og med dagens prisbilde kan det ikke konkurrere med Z6, men det går rykter om at Z6 skal opp i pris igjen, og da vil det kanskje ha en plass.
Det endrer ikke vurderingene mine rundt Nikons måte å håndtere markedet og utviklingen på.
ps. jeg kan hinte om at de kanskje bør tone ned markedsspråket litt på produktsiden. Det er tydelig klippet fra noe vi har fått fra Nikon. Takk for at du påpeker det.
Ganske enkelt fascinerende
Portretter med rike tonegraderinger. Filmer med svært liten dybdeskarphet. CMOS-bildebrikken med 24,3 MP i fullformat utnytter den ultrabrede Z-fatningens egenskap til å fange lys og levere enestående resultater.
Briljerer i all slags lys
Gled deg over muligheten til å tilpasse deg umiddelbart til skiftende lys takket være kameraets store ISO-område på 100–51 200. Du trenger ikke bekymre deg for støy: Du får rene bilder og utrolig dynamisk område ved både høye og lave ISO-verdier.
Bildestabilisator stødig som fjell
Med den kraftige innebygde bildestabilisatoren med fem akser kan du ta bilder med opptil fem trinn lengre lukkertid enn det som ellers er mulig. Uansett hvilket NIKKOR Z-objektiv du bruker, er stillbildene skarpe og videoen stødig.
Lite sett, stort inntrykk
Fullformatskameraet Nikon Z 5 er bærbart og svært godt – og det samme er NIKKOR Z 24–50 mm-objektivet som er inkludert i basis Z 5-settet. Dette NIKKOR Z-objektivet er det minste, letteste zoomobjektivet til fullformat som finnes. Fra spennende vidvinkler til kraftfulle portretter, lar det deg fange så mye mer – hvor som helst.
Skarpt fokus