Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Portrett av vår tid

Få fotografiske sjangre kan smykke seg med den samme populariteten som portrett. Denne utstillingen viser hvordan en av de eldste fotografiske sjangrene fortsatt er levende, utforskende og aktuell.
Mye har forandret seg på de snart 200 årene det har vært mulig å få tatt sitt portrett. Hvem som avbildes og hvorfor bildene eksponeres er i stadig endring, samtidig er sjangeren i dialog med fortidens konvensjoner. De fotografiske prosjektene i utstillingen som befinner seg i dette landskapet er Marthe Aas og Hedevig Anker, Morten Krogvold, Hedvig Biong og Pablo Castilla, Tonje Bøe Birkeland og Oddleiv Apneseth.

Portrettets sammensatte bruksområde bidrar til at fotografiene kan skape innsikt, refleksjon, dialog og empati. Portrettfotografiet kan avdekke sosiale og politiske forhold, men like viktig er følelsene fotografiene stimuler, som medvirker til å skape et sosialt engasjement. Dette er tydelig i de tre høyst ulike prosjektene til Verena Winkelmann, Ronny Rønning og Andrea Gjestvang.

Det fotografiske portrettet er en viktig aktør i en felles global visuell kultur. Der samtidens kommersielle portretter ofte kan oppleves som konvensjonelle og friksjonsløse, finnes det også visuelt interessante portretter skapt med en personlig signatur. Tre fotografer som definitivt har gjort seg bemerket i norsk offentlighet er Agnete Brun, Sigurd Fandango og Stian Andersen.

Et eget rom i utstillingen er viet Morten Krogvold, som er en sterk og tydelig profil innenfor norsk fotografi. Han har hatt stor betydning ikke bare som fotograf, men også som formidler og lærer som har påvirket flere generasjoner av norske fotografer. Lidenskapen for det analoge fotografiet og klassisk mørkeromsarbeid gir grunntonen i hans melankolske og innsiktsfulle blikk på menneskets eksistens i verden.

Med Morten Krogvolds portretter ble det brede lag av det norske folk på 1980-tallet introdusert for det avgjørende øyeblikket. Begrepet knytter Krogvolds arbeider til den fotografiske modernismen. Det som for mange modernister skilte det fotografiske mediet fra maleriet var forholdet til tid i bokstavelig forstand. Mens en portrettmaler kan skape et idealisert bilde av sin modell, er fotografen avhengig av samarbeidet med modellen i det øyeblikket lukkeren er åpen og lyset fanges av kameraets «øye».

Fotografiene til Krogvold er klassiske og tidløse. Selv sier han at han er opptatt av å fotografere det evigvarende, ikke det moderne eller tidsriktige. Dette har vært tydelig gjennom hele hans 45 år lange karriere.

Utstillingene åpner fredag 23. oktober kl 18, med egen påmelding (via Facebook) med begrenset antall og registrering pga smittevern. Krogvold åpner utstillingen via link fra Kristiansund, mens en rekke av utstillerne viser sine prosjekter. Arrangementet blir strømmet og kan følges på direkten.

Det vil i løpet av utstillingsperioden bli oppført en rekke arrangementer med de ulike utstillerne.
© Morten Krogvold - Hariton Pushwagner “Jeg er min egen slavedriver” Billedkunstner, Oslo 2014
Hariton Pushwagner “Jeg er min egen slavedriver” Billedkunstner, Oslo 2014
© Morten Krogvold
© Verena Winkelmann - Fathers, 2009-2013
Fathers, 2009-2013
© Verena Winkelmann
© Agnete Brun - Hadia Tajik, 2018
Hadia Tajik, 2018
© Agnete Brun

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu