Billedserien viser tre sekvenser fra et vanlig urbant miljø hvor mennesker og biler er to sentrale elementer. Jeg prøver å skildre hvordan bilen og mennesker utgjør en stor del av dette urbane miljøet. Ved å fokusere på hvordan møtet mellom bilen og mennesket oppstår, belyser jeg den relasjonen som binder dem sammen. I løpet av dagen møter de hverandre på vei til og fra jobben. Dette utgjør på en måte deres sameksistens og interaksjon. I reklamen ser vi hvordan bestemte mennesketyper velger bestemte biltyper. Det er som om de gjensidig appellerer til hverandres identitet og behov. Når de skilles går noen til arbeidet og andre til garasjen. Fra hver sin plass inntar de den samme posisjon. De ser på de andre, men er egentlig forskjellige individer. De har felles funksjoner men inni seg og utenpå er de ganske forskjellig. Hvordan mennesket og bilen påvirker hverandre i det urbane bymiljø er et hovedspørsmål i denne billedserien.
PLAST : "Pollution Long Action Secular Threat" handler om oppussing i ytre og indre rom. Det handler om forgjengelighet, om midlertidighet, om tilslørte overganger og om den kaotiske skjønnhet som oppstår i tilfeldig scenografisk estetik.
Plast handler om fordekt virkelighet, om illusjoner, synsbedrag og blindhet. Plast avbilder og gjenspeiler verdener som forsvinner under plast.
PLAST som dekker alt eller ingenting - Oslo, anno 2014
Circle er en serie fotografier som viser byen Napoli. Fotografiene prøver å visualisere hvordan religion, miljø, tradisjoner og kultur kan påvirke hvordan livet leves.
Alle bildene er fra Tronsmo bokhandel, og viser mennesker i et unikt litterært miljø. Jeg har prøvd å fange den nesten meditative stemningen mellom bokhyllene, der menneskene går rundt i sin egen verden, kikker og leser - i den enorme spennvidden av litteratur som finnes her. Bildene er fra et prosjekt der jeg følger denne bokhandelen gjennom et avgjørende år.
Byen er som oftest firkantet, den skal sørge for og ikke gjerne distrahere, ikke mer enn akkurat der og da. En gang i året må byen gi fra seg forkjørsretten til en parade som tar den i besittelse i opp til flere timer. Trafikken stopper, ting tar tid, det går ikke å skynde seg forbi. Paraden bryter høylytt med anonymiteten, inget nøytralt, alt fullt av farger og følelser. De stive fasadene får den kontrast de fortjener. Et nysgjerrig blikk. Et smil.
Strømmen bæres over fjellovergangen Hol-Aurland, området som forbinder østlandet med vestlandet, av menneskelige konstruksjoner og skaper et fantastisk kulturlandskap.
Bildene er tatt en sommerdag på Hiskjo på Bømlo, hvor vi har hytte. "Den røde tråden" i serien er eldstesønnen min Simon som er lokket ut fra dataverdenen til havet og livet rundt.
LEVEDYKTIG MILJØ?
Apene på "The Rock" i Gibraltar, tiltrekker seg mange turister og har også blitt trukket inn det politiske spillet om klippen ....
Et gammelt sagn sier at så lenge apene befinner seg på "The Rock" så vil territoriet ligge trygt under britisk styre.
Disse apene er visstnok de eneste ville apene i Europa. Flere aper skal ha blitt hentet fra Marokko på slutten av andre verdenskrig. Hensikten var da å gjøre noe med den synkende apebestanden på Gibraltar, samt styrke britisk kampmoral.
I dag blir apene visstnok kartlagt og nøye fulgt opp med mat og nødvendig stell. Men samspillet mellom apene og alle turistene er ikke bare enkelt. Selv om mange ønsker apene ”tilbake til naturen”, ble det sommeren 2014, på toppen av "The Rock" - midt i turistløypa - bygget nye foringsplasser og visstnok også "badeplasser" for apene.
Jeg håper hensikten var å gi apene, i samspill med turistene, bedre levekår – og ikke mer makt i et politisk spill......